Tuki Vilkas Suite

Nettivarasto | Vilkas tuki

Kirjoittanut Vilkas tuki | Nov 20, 2013 10:00:00 PM
Starter
Mini
Active
Pro

Nettivarasto on ulkoistettu varastointipalvelu, jonka avulla verkkokaupan tuotteiden varastonhallinta ja logistiikka voidaan ulkoistaa Nettivarastolle. Integraatio lähettää verkkokaupan tilaukset Nettivarastolle, joka huolehtii tilauksen keräilystä, pakkaamisesta sekä toimittamisesta asiakkaalle. Tilausten ja asiakkaiden tiedot voidaan siirtää toimitusta varten verkkokaupasta automaattisesti Nettivaraston järjestelmään tai manuaaliasesti tilaus kerrallaan.

Nettivarastossa maksat vain tehdystä työstä ja toteutuneista tapahtumista, joten palvelu soveltuu myös pienten tuotevalikoimien varastojen ylläpitoon. Vilkas Verkkokaupoissa on valmis ilmainen integraatio.

Voit valita toiminnallesi yhden tai useamman varaston, jossa varastoit tuotteitasi. Nettivaraston varastonhallinta tukee monivarasto-toiminnallisuutta sekä useamman verkkokaupan integroimista yhteen varastonhallintaan. Varastot Tallinnassa, Vantaalla ja Göteborgissa hoitavat joustavasti ja kilpailukykyisesti verkkokaupan toimitukset lokaalisti ja globaalisti.

Nettivaraston lähetyslaskurin avulla voit laskea lähetyskohtaiset kustannukset https://my.ogoship.com/deliverytype/calculator

Nettivaraston palveluhinnastot löytyvät kirjautumisen jälkeen myOGOsta: https://my.ogoship.com

 

1 Nettivaraston käyttöönotto verkkokaupassa

Ottaaksesi palvelun käyttöön, tarvitset Nettivaraston toimittamat tunnuksen ja salasanan (kauppias id ja secret token). Saat tunnukset kirjautumalla uutena käyttäjänä myOGOssa: https://my.ogoship.com

  1. Syötä nämä tunnukset verkkokaupan hallinnassa kohtaan Asetukset > Nettivarasto.
  2. Aseta Lisäasetukset välilehdellä, millä statuksella olevat tilaukset lähetetään Nettivarastoon.
  3. Valitse Toimitustavat välilehdellä, millä verkkokaupan toimitustavoilla tehdyt tilaukset lähetetään Nettivarastoon. Toimitustavat kohdistetaan Nettivaraston järjestelmässä (myOGO) valitsemillesi rahtiyhtiöille.

 

2 Nettivaraston käyttöönoton tarkemmat ohjeet

2.1 Integraation avaaminen

Kun käytät NettiVaraston laajennusta, varmista että kaikilla tuotteilla ja tuotevariaatioilla on yksilölliset tuotenumerot. Tuotenumero on se yksilöivä tekijä jolla tuotetiedot, tuotteiden saldot ja tilaukset siirtyvät verkkokaupan ja varastonhallinnan välillä. 

Aloittaessasi rekisteröidyt Nettivaraston käyttäjäksi osoitteessa https://my.ogoship.com/

NettiVaraston / OGOshipin itsepalvelu opas löytyy osoitteesta: https://ogoship.com/media/1282/ogoship_selfserviceguide.pdf

  1. Käy rekisteröitymässä Nettivarasto-palvelun käyttäjäksi ja nimeä kauppa.
  2. Valitse kauppa vasemman sivupalkin Merchant / Kaupat-valikosta
    - Jos kauppaa ei vielä ole, luo uusi kauppa.
  3. Mene sivupalkin kautta Kaupan asetuksiin  Muokkaa kaupan tietoja / edit merchant
  4. Kaupan asetuksissa saat API-tunnukset kohdasta API informaatio. Näitä tunnuksia tarvitset NettiVaraston yhdistämiseen verkkokaupassasi.

     

  5. Syötä kopioimasi API-tunnukset verkkokaupassa Nettivarasto-laajennuksen asetuksiin kohtiin Nettivarasto tunnus ja Nettivarasto salasana

     

  6. Voit automatisoida Nettivaraston kautta tapahtuvat toimitukset rastittamalla valinnan Lähetä tilaukset automaattisesti Nettivarastoon. Tällöin kaikki tilaukset siirretään automaattisesti Nettivarastoon.

 

2.2 Tuotetiedot NettiVaraston ja verkkokaupan välillä 

Nettivarastoon voidaan ulkoistaa tarvittaessa vain osa verkkokaupan tuotteista. Tuotteen tiedoissa on "Nettivarasto" välilehti, jossa voidaan ohittaa tuotteen tietojen lähettäminen Nettivarastoon.

 

2.3 Tiedon siirto NettiVaraston ja verkkokaupan välillä 

Kun olet avannut integraation Nettivaraston ja verkkokaupan välillä synkronoidaan tietoa kahteen suuntaan palvelujen välillä:

  • Uudet tuotteet ja muutokset tuotteiden tietoihin synkronoidaan verkkokaupasta Nettivarastoon.
    - Kun lisäät verkkokauppaasi tuotteita tai muutat tuotteiden tietoja, tee se aina verkkokaupan hallinnassa. Nettivaraston järjestelmässä luotuja tuotteita ja muokattuja tuotetietoja ei koskaan päivitetä verkkokauppaan.
  • Tuotteiden varastosaldot synkronoidaan Nettivarastosta verkkokauppaan.
    - Tuotteiden varastosaldot muuttuvat aina Nettivarastolle siirrettyjen tuotteiden osalta Nettivarastolta verkkokauppaan. Jos muutat tuotteiden varastosaldoja verkkokaupassa, kaikki tekemäsi muutokset ylikirjoitetaan kun tuotesaldot muuttuvat Nettivarastossa.

 

2.4 Toimitustapojan määrittely

Toimitustavat määritetään verkkokaupassa. Voit pitää yhden tai useita toimitustapoja. Jokainen verkkokaupan toimitustapa kohdistetaan NettiVarastolle.

  • Luo haluamasi toimitustavat verkkokaupassa ja määritä niille yksilölliset nimet tai koodit.
  • Kohdista verkkokaupan toimitustavat Nettivaraston hallintatyökalussa sivulla Muokkaa kaupan tietoja / edit merchant
  • Ota käyttöön haluamasi rahtiyhtiöt ja kohdista verkkokaupan toimitustavat

 

 

 

3. Nettivarasto integraation toimintakuvaus

 

3.1 Nettivaraston rekisteröinti kaupasta

Rekisteröinti lähettää rekisteröintisanoman Nettivarastolle ja jos Nettivarasto palauttaa ok, niin kauppaan tallennetaan nettivaraston kauppias ID ja token paluusanomasta.

 

3.2  Tietojen päivittyminen

Ajastetusti klo 6, 11, 15, 18 ja 22 haetaan muutokset Nettivarastolta, joka sisältää seuraavat asiat.

  • tuotesaldojen päivitys
  • tilausten tilojen päivitys
  • seurantatietojen päivitys kauppaan ja niiden lähetys sähköpostilla

 

Nettivarastolta saatujen tietojen perusteella päivitetään kaupan tilauksen tiloja

  • 'COLLECTING' => 'Käsittelyssä'
  • 'PENDING' => 'Kesken'
  • 'CANCELLED' => 'Hylätty'
  • 'SHIPPED' =>  'toimituksessa' ja/tai 'toimitettu' riippuen asetuksista

 

Lisäksi Nettivarastolta saadaan status

  • COLLECTING tai SHIPPED

 

Jos Nettivarastolta palautuu COLLECTING niin tilauksen 'Käsittelyssä' laitetaan päälle jos se ei ollut jo päällä. Lisäksi päivitellään aikaleima milloin se on viimeksi päivittynyt.

Lisäksi joka kerta kun tuotetta päivitetään ja jos Nettivarasto on päällä

  • päivitetään NettivarastoLastLocalUpdateOn now()
  • läheteään tuotteen data ProductUpdateOrInsert metodilla joka katsoo onko tuote jo lähetetty ja kutsuu joko ProductPOST tai ProductPUT (ja jos NettivarastoSkipIntegration on päällä niin jopa ProductDELETE)

Nämä molemmat rakentavat lähetettävän datan metodilla _buildProductData ja lähettävät sendData metodilla joka hoittaa vaan http liikenteen nettivarastoa kohti.

 

Tuotteen tiedot kohdistuvat seuraavasti:

  • Nettivarastonkenttä => epagesin kenttä
  • Name => Name
  • Description => Description
  • AlarmLevel => StockLevelAlert
  • Culture => aina tyhjä
  • SalesPrice => GetListPrice
  • Supplier => Manufacturer
  • SupplierCode => ManufacturerSKU
  • EANCode => UPCEAN
  • Width => Width
  • Depth => Length
  • Height => Height
  • Weight => ceil(getProductWeightInGrams($Product)

Ja toinen hook tuotteen deleten yhteydessä lähettää delete sanoman nettivarastolle

 

3.3 Tilauksen muodostuminen kauppaan

  • tehdään tarkistuksia integraation käytöstä ja tilauksen tilanteesta
  • lähetetään tilauksen tiedot Nettivarastolle

 

3.4 Tilauksen päivitys Nettivarastolle

  • tehdään tarkistuksia että kaikki tarpeellinen tieto löytyy
  • lähetetään tiedot Nettivarastolle.

 

Nettivaraston integraation FAQ

K: Saako asiakkaan valitsemasta postiennakosta tietoa siirrettyä Nettivarastolle? Sehän ei ole suoranaisesti toimitustapa vaan maksutapa.
V: Jos kaupassa käytetään Postiennakko tyyppistä maksutapaa, niin tästä siirtyy tieto automaattisesti Nettivarastolle.

K: En saa tilausta siirtymään automaattisesti Nettivarastoon ja tulee virhe "Order uses shipping that doesn't use nettivarasto". Miten saan tuon toimimaan?
V: Kaupan hallinnassa kohdassa Asetukset > Logistiikka > Nettivarasto > Toimitustavat kannattaa tarkistaa, että Nettivarasto on asetettu aktiiviseksi kaikille halutuille toimitustavoille. Jos toimitustavalle ei ole sallittu Nettivarastoa, niin sen osalta ei tiedot siirry.