Tuki Vilkas Suite

Tietosuojassuostumus (GDPR) - Evästeiden hyväksyntä

Kirjoittanut Vilkas tuki | Feb 7, 2022 9:57:59 AM

Vilkas Suite verkkokauppa ei käytä itse toiminnassaan muita kuin välttämättömiä evästeitä. Tästä johtuen itse kaupan osalta ei tarvitse evästeiden lupia kysellä, mutta jos käytetään mitään ulkopuolisia palveluita esimerkiksi markkinoinnin seurantaan, niin nämä palvelut yleisesti käyttää evästeitä, joita varten täytyisi lupa kysyä erikseen asiakkaalta.

Koska Vilkas Suite kaupoissa voi kauppias lisätä markkinoinnin seurantaa ja muita evästeitä sisältäviä palveluita yksittäisille sivuille, yleiselle head-alueelle ja erilaisten integraatioiden kautta, niin evästeiden hyväksyntää ja tarvittaessa niiden latautumisen estämistä varten täytyy näitä eri tapoja rajoittaa.

Jos kaikki markkinoinnin seurantakoodit ja muut evästeitä käyttävät palvelut ladataan Google Tag Managerin kautta, niin voidaan käyttää kaupan tietosuojasuostumuksen toiminnallisuutta ja ladata nämä palvelut vain ja ainoastaan kun asiakas on antanut luvan evästeiden käyttöön.

Tiivistetysti tarvitsee tehdä seuraavat asiat

  1. ota käyttöön uusi evästekysely kohdasta Markkinointi > Tietosuojakysely (GDPR)
  2. perusta GTM tili tarvittaessa ja lisää sinne kaupan seurannat
  3. poistaa kaupan sivuilla suoraan olevat seurantaskripit
  4. Testaa toiminta GTM preview-tilassa (debugger)

Varmista vielä, että tietosuojakysely (GDPR) toiminnallisuuden asetuksissa on valittuna "Käytä Google Tag Managerissa: Kyllä" ja seuraa, että dataa kertyy analytiikkaan ja mahdollisiin markkinoinnin seurantoihin.

Koska asiakkaat voivat kieltäytyä seurannasta, niin on normaalia, että seurannassa on mittaluokkaa 50 % vähemmän dataa kävijöistä ja konversioista. 

 

Evästekyselyn lisääminen

Kaupan hallinassa kohdassa Markkinointi > Tietosuojasuostumus (GDPR) on mahdollista tehdä kysely, jossa asiakas valitsee salliiko hän kaikki evästeet vai ainostaan toiminnan kannalta pakolliset evästeet. Kanattaa myös määritellä, että tätä kyselyä hyödynnetään kaupan Google Tag Manager integraation kanssa,

Tätä varten asetuksista valitaan

  • Kysy markkinointilupa popup dialogilla: Kyllä
  • Käytä Google Tag Managerissa: Kyllä.

Kenttään Suostumustekstin otsikko dialogissa määritellään kyselylle otsikko. Se voi olla esimerkiksi "Käytämme evästeitä".

Sen lisäksi kenttään Suostumusteksti dialogissa voi kirjoittaa kuvaavan tekstin valinnalle sekä voi valita omat teksit kyllä ja ei valinnoille.

Kyselyn määrittelyn lisäksi tarvitsee myös oikeasti siirtää kaikki markkinoinnin seurantojen, chattien, sosiaalisen median upotuksien ja vastaavien koodinpätkät lisätä Google Tag Managerin kautta ja poistaa ne muualta kaupan asetuksista.

 

Hyväksynnän muuttaminen jälkikäteen

Käyttäjällä täytyy olla mahdollista muuttaa mieltään ja vaihtaa omaa evästesuostumustaan. Tämä pitäisi olla näkyvillä selkeällä paikalla verkkokaupassa.

Valinnan saat tehtyä lisäämällä kauppaan linkin osoitteeseen
javascript:GBaseOpenConsentDialog()

Tämän saa lisättyä normaalisti verkkokaupan hallinnassa kohdassa Ulkoasu > Ulkoasun yksityiskohtainen muokkaus. Siellä voit lisätä joko erillisen linkki-elementin tai muokata esimerkiksi alatunnisteessa olevaa linkkilistaa ja lisätä ulkoisen linkin yllä olevaan osoitteeseen.

Jos kaupassasi on esimerkiksi vahvasti kustomoitu alatunniste, jonne tämä linkki haluttaisiin saada tai muusta syystä haluaisit, että tämä tehdään puolestasi, niin tämän lisääminen on mahdollista myös Vilkkaan pienprojektina eli maksullisena palveluna. Saat tämän tilattua olemalla yhteydessä Vilkas myyntiin.

 

Toiminta Google Tag Managerin kautta

Google Tag Managerin käyttöönotto vaatii kyseisen palveluun syvempää perehtymistä. Kyseessä on Googlen palvelu ja sen toiminnasta löytyy tarkempaa tietoa Googlen tukisivuilta https://support.google.com/tagmanager/?hl=en#topic=3441530

Kun saat siirrettyä markkinoinnin seurantakoodit ja muut evästeitä käyttävät palvelut Google Tag Manageriin, niin varmista kaupan asetuksista, että ne ei ole käytössä muuta kautta

Kauppiaan hallinnassa voi tällaisia palveluita olla lisättynä seuraavissa kohdsissa

  1. Asetukset > Yleiset asetukset > Lisäasetukset: Head alueelle on voitu lisätä esim. Google Analyticsin yleinen seurantakoodi, erilaisten markkinointipalveluiden seurantakoodeja, chat-palveluiden koodeja ja vastaavia. Kaikki tällaiset kannattaa poistaa.
  2. Asetukset > Ostoskorin asetukset > Tekstit > Tilausvahvistussivun teksti / Kumppaniyrityksen seurantakoodi: Tällä tilausvahvistus-/kiitossivulla voi olla ostotapahtuman eli konversion seurantakoodeja. Kaikki tällaiset kannattaa poistaa. Muista napsauttaa "koodi" nappia nähdäksesti kentän sisällön HTML-koodina.
  3. Markkinointi > Google Analytics: Vanhempi Google Analytics Universal Analytics integraatio lähettää tiedot anonymisoituna, mutta sen evästeet latautuvat aina. Kun GA seuranta on siirretty Google Tag Manageriin, voidaan täältä asetuksista poistaa tunnukset.
  4. Asetukset > Yleiset asetukset (alareunassa perinteinen evästekysely): Jos käytät tämän tukisivun laajempaa evästekyselyä, muista poistaa tämä evästekysely käytöstä ettei asiakkaalle tule kahta päällekkäistä evästekyselyä.

Tämän lisäksi omia koodinpätkiä on mahdollista lisätä kaupassa yksittäisten sivujen tekstialeiden HTML-koodiin, ulkoasun elementtien, kuten alatunnisteen teksti(HTML)-elementin sisälle ja ostoskorin tilausprosessin tekstialueiden HTML-koodiin. Jos olet lisännyt markkinoinnin seurantaa näihin, niin ne kannattaa myös poistaa.

 

Google Consent Mode

Google Consent Mode tarjoaa verkkosivujen omistajille mahdollisuuden mukauttaa Google Tag Managerin ja Google Analyticsin toimintaa suostumuksen perusteella. Tämä tarkoittaa sitä, että käyttäjät voivat hallita evästeiden käyttöä ja määrittää, miten tietoja kerätään ja käytetään verkkosivustolla sen mukaan, onko käyttäjä antanut suostumuksensa vai ei.

Basic Consent Mode

Google Consent Modesta on toteutettavissa Basic Consent Mode, jossa asiakkaasta kerätään tietoja vain jos hän antaa luvan. Jos asiakas kieltäytyy evästekyselyssä, niin Google Tag Managerista ei ladata mitään skriptejä. Tämän saa tehtyä yllä olevilla ohjeilla.

Google Tag Manager (GTM) -liityntä lisää Googlen datakerroksen kauppaan, jota voi hyödyntää suoraan datan keräämisessä ja eri eventtien triggereissä. Kun Tietosuojakysely on käytössä GTM-liitynnän kanssa yhdessä, niin datakerroksessa on automaattisesti mukana myös Googlen consent signaalit.

ad_storage: "granted"
analytics_storage: "granted"
ad_personalization: "granted"
ad_User_Data: "granted"

Advanced Consent Mode

Advanced Consent Mode (edistynyt suostumustila) on lisäominaisuus Google Consent Mode -työkalussa. Tämä tila tarjoaa laajempia tapoja hallita käyttäjien suostumusta ja tietosuojaa verkkosivuilla.

Advanced Consent Mode mahdollistaa sen, että Google Analytics ja muut Google-markkinointityökalut voivat toimia jossain määrin normaalisti myös silloin, kun käyttäjä ei ole vielä antanut suostumustaan evästeiden käyttöön.

Advanced consent mode on toteutettavissa vain määrittelemällä se täysin Google Tag Managerissa. Tietosuojakysely (GDPR) -toiminnallisuuden asetuksissa täytyy asettaa "Käytä Google Tag Managerissa: Ei", jotta dataa saa kerättyä myös kun asiakas kieltäytyy evästeistä. Tämän lisäksi täytyy suostumuksen alustus (Consent Initialization) ja päivitykset rakentaa Google Tag Managerin puolella.