Posti SmartShip

Starter Yes
Mini Yes
Active Yes
Pro Yes

Postin Prinetti on korvaantunut Posti SmartShip -tilauskanavalla. Prinetin rajapinnat lakkasivat toimimasta kesäkuussa 2018. 

Posti SmartShip -tilauskanavaa voi käyttää kahdella eri tavalla.

1) Posti SmartShip verkkopalveluna
- Postin SmartShip-palvelua voi käyttää myös Postin verkkosivuilta Postin asiointiportaalin kautta, jossa voi luoda ja tulostaa pakettilappuja. http://www.posti.fi/yritysasiakkaat/asiointiportaali/
- Ei tarvita Unifaunin lisenssiä.
- Kaupassa voi myös kysyä asiakkailta Postin noutopisteet lisäämällä alla olevan ohjeen mukaisesti Posti SmartShip -toimitustavat, mutta jättämällä lisenssin rajapintatunnukset täyttämättä

2) Posti SmartShip integroituna verkkokaupan kanssa
- Verkkokaupasta tilauksille saa tulostettua suoraan pakettikortit.
- Tarvitaan Unifaunin ERPConnect-lisenssi (20 €/kk), jonka Unifaun laskuttaa kauppiailta.

 

Posti SmartShip -lisenssin tilaaminen

Posti SmartShip -integraatio (Unifaun ERPConnect -lisenssi) tilataan Postin SmartShip-käyttöliittymän verkkokaupasta. Tässä Postin ohje aiheeseen:
http://www.posti.fi/liitteet-yrityksille/ohjeet/posti-smartship-integraation-tilaaminen.pdf

 

 

Huom! SmartShipistä tilattu API-avain ei välttämättä ilmesty heti Postin SmartShip-käyttöliittymään, vaan siinä voi olla viivettä. Avain ei välttämättä ehdi tulemaan saman työpäivän aikana.

 

Posti on tehnyt tästä myös ohjevideon.
https://www.youtube.com/watch?v=L7WlG0XlH10

Tilatessa Vilkkaan developer-ID on 0050000020.

Jos lisenssiä tilatessa kysytään järjestelmää, löytyy listasta Vilkas, kun napsautat Lisää-kohtaa.

 

Käyttöönotto

Jos halutaan, että verkkokaupasta saa tulostettua suoraan tilauksien pakettilaput, löytyy tätä varten integraatio Postin SmartShip tilauskanavaan. Sen saa käyttöön, kun kaupassa kohdassa Asetukset > Toimitus lisää uuden toimitustavan j valitsee sille logistiikkakumppaniksi Posti SmartShipin. Sen lisäksi toimitustavalle valitaan haluttu toimitustavan tyyppi, joka määrittelee, miten toimitustavan hinnoittelu määräytyy, ja sitten toimitustavalle annetaan nimi. 

 

Kun kauppaan lisää ensimmäisen Posti SmartShip -toimitustavan, kannattaa samalla täyttää toimituksen käsittelyasetukset. 

 

Täällä saa täytettyä Postin hallinnasta kopioidun SmartShip-tunnuksen ja salaisen avaimen sekä määriteltyä lähettäjän osoitteen. PDF-asetuksiin ei normaalisti tarvitse tehdä muutoksia.

 

 Toimituksen käsittelyasetuksiin tunnus ja salainen tunnus löytyy Posti SmartShipin hallinnasta Ylläpito-osiosta API-avainten alta, kun lisenssi on tilattu ja myönnetty. Lisenssin tilaamisesta tarkemmin ohjesivun yläosassa.

 

Toimitustavan Asetukset-välilehdellä voidaan määritellä esim. hinta. Mitä asetuksia toimitustavalle löytyy ja miten hinta voidaan toimitustavassa määritellä, riippuu valitusta toimitustavan tyypistä. Tässä ohjeessa on kuvattu eri toimitustavan tyyppejä tarkemmin: http://www.vilkas.fi/tuki/toimitustavan-lisaaminen-verkkokauppaan.

 

Maksutavan asetuksissa Yleinen-välilehdellä löytyy asetukset Postin sopimustunnukselle, kyseisen toimitustavan logistiikkatuotteille ja noutopisteille. Jos et muista sopimustunnustasi, löytyy se esim. viimeisestä laskustasi, jos olet lähettänyt Postin kautta paketteja.

Huom! Vain Pro- ja Enterprise-kaupoissa on mahdollista luoda maantieteellisiä alueita ja rajoittaa eri alueille tiettyjä toimitustapoja.

 

Käyttö

Kun kauppaan on luonut halutut toimitustavat niille Postin logistiikktatuotteille, joita verkkokaupassa haluaa tarjota, näkyvät ne toimitustapojen listassa kohdassa Asetukset > Toimitus

 

 

Asiakkaille näkyviin asetetut toimitustavat näkyvät sitten normaalissa ostoprosessissa Toimitus-vaiheessa, jossa asiakas voi valita haluamansa toimitustavan ja mahdollisen noutopisteen.

 

Kun asiakas on tehnyt tilauksen kauppaan, muodostuu tilaukselle oletusasetuksilla automaattisesti Posti Smartship -toimitustilauksen tosite, johon voi vielä halutessaan muuttaa toimituksen tietoja.

 

 

Kun kyseisen tositteen napsauttaa auki, aukeaa valinnat toimitustyypille ja muille toimituksen tilaukseen tarvittaville tiedoille. Ne voi tarkistaa tositteen tiedoista ja halutessaan muuttaa ennen kuin hakee Postilta tilaukselle pakettikortit. Toimitustilauksen alareunassa voi hakea yksittäiselle toimitustilaukselle pakettikortit Postilta alareunan napeista.

 

Jos toimitustilauksia ei halua luoda automaattisesti, voi automaattisen luontitoiminnon asettaa pois päältä ja sitten kohdassa Tilaukset > Tilaukset voi valita yhden tai useamman tilauksen ja yläreunan työkaluista napsauttaa Posti Smartship - Luo toimitustilaus. Tällöin saa luotua usealle tilaukselle kerralla toimitustilaukset. Toinen tapa on valita tilaukset ja napsauttaa Luo asiakirjat ja tästä valita, että toimitustilaukset luodaan valituille tilauksille samalla, kun esimerkiksi luodaan ja tulostetaan lähetyslistat tilauksille.

 

Kohdassa Tilaukset > Toimitukset > Posti Smartship löytyy lista käsittelemättömistä toimitustilauksista. Ne voi käsitellä täältä kaikki kerralla tai sitten voi kohdassa Tilaukset > Tilaukset valita tilaukset ja yläreunan napeista valita, että haluaa luoda Posti Smartship -pakettikortit.

 

Lähetetyt toimitustilaukset näkyvät sitten toimitushistoriassa, josta voi tulostaa tilauksille pakettilaput. 

 

 

Toimitustilauksiin ja toimitushistoriaan pääsee myös kohdasta Tilaukset > Toimitukset. Toimitushistoriassa näkee kaikki lähetetyt toimitustilaukset tietoineen.

 

 

Seurantakoodien lähettäminen

SmartShip-integraatio käyttää sähköpostitapahtumaa "Tilauksen tila - Toimituksessa" lähettämään seurantakoodit asiakkaalle. Kaupan hallinnassa asetukset löytyvät kohdasta Asetukset > Sähköpostitapahtumat > Tilauksen tila. Kannattaa varmistaa, että " Tilauksen tila - Toimituksessa" on merkitty aktiiviseksi eli on käytössä.

Kun tilaukselle haetaan pakettikortti, niin oletusasetuksilla tilaus menee automaattisesti "Toimituksessa"-tilaan ja tästä lähtee kyseinen sähköposti ja sen mukana seurantakoodit asiakkaalle. Vaihtoehtoisesti asetuksista voi määritellä, että tilaus ei mene automaattisesti "toimituksessa"-tilaan ja sen voi vaihtaa tilaukselle sitten itse kun tilaus on valmis toimitukseen.

 

Postiennakko

Kauppaan voi lisätä kohtaan Asetukset > Maksu Postiennakko-tyyppisen maksutavan. Kun tällä tulee tilaus kauppaan, tilauksen SmartShip-toimitustilauksessa tällöin postiennakon lisäpalvelu automaattisesti valittuna. Huomioithan, että vaikka maksutavan nimi on Postiennakko kaupassa, tämä ei tee siitä maksutavan tyypiltään Postiennakkoa.

 

Posti SmartShip toimitustavan lisääminen animoituna giffinä

 

 

Posti SmartShip integraation FAQ 

K: Kuinka lähetetetään paketti 4-loppuiseen postinumeroon eli esim. asiakkaan kerrostalon porraskäytävässä olevaan pakettiautomaattiin.
V: Postin ohjeen mukaan "Paketti tulee lähettää "normalina lähetyksenä" ilman, että sille valitaan mitää erillistä noutopistettä (nouto omasta postista). Postinumeroksi laitetaan osoitteen oikea postinumero, ei 4-loppuista numeroa."

 

Jaa sisältö