Posti SmartShip

Starter Yes
Mini Yes
Active Yes
Pro Yes

Postin Prinetti korvaantuu Posti SmartShip -tilauskanavalla. Postin antaman viimeisimmän tiedon mukaan Prinetin rajapinnat lakkaavat toimimasta 31.5.2018. (Verkkokaupasta pakettikorttien tulostus tarvitsee näitä).

https://www.vilkas.fi/tuki/posti-smartshipähde: https://www.posti.fi/yritysasiakkaat/apu-ja-tuki/ohjeet/pakettien-ja-rahdin-lahetysohjeet/kuljetuspalveluiden-osoitekortit.html

 

Posti SmartShip tilauskanavaa voi käyttää kahdella eri tavalla.

1) Posti SmartShip verkkopalveluna
- Postin SmartShip palvelua voi käyttää myös Postin verkkosivuilta Postin asiointiportaalin kautta, jossa voi luoda ja tulostaa pakettilappuja. http://www.posti.fi/yritysasiakkaat/asiointiportaali/
- Ei tarvita Unifaunin lisenssiä.
- Kaupassa voi myös kysyä asiakkailta Postin noutopisteet lisäämällä alla olevan ohjeen mukaisesti Posti SmartShip toimitustavat, mutta jättää lisenssin rajapintatunnukset täyttämättä

2) Posti SmartShip integroituna verkkokaupan kanssa
- Verkkokaupasta tilauksille saa tulostettua suoraan pakettikortit.
- Tarvitaan Unifaunin ERPConnect lisenssi 20€/kk, jonka Unifaun laskuttaa kauppiailta.

 

Posti SmartShip lisenssin tilaaminen

Posti SmartShip integraatio (Unifaun ERP Connect lisenssi) tilataan Postin SmartShip käyttöliittymän Verkkokaupasta. Tässä Postin ohjetta aiheeseen.
http://www.posti.fi/liitteet-yrityksille/ohjeet/posti-smartship-integraation-tilaaminen.pdf  

Huom! SmartShipistä tilattu API-avain ei välttämättä ilmesty heti Postin SmartShip käyttöliittymään vaan siinä voi olla viivettä. Se ei välttämättä kerkiä tulemaan saman työpäivän aikana.

 

Posti on tehnyt tästä myös ohjevideon.
https://www.youtube.com/watch?v=L7WlG0XlH10

Tilatessa Vilkas developer-ID on: 0050000020

Lisenssiä tilatessa, jos kysytään järjestelmää, niin listasta löytyy Vilkas, mutta ensin täytyy napsauttaa "lisää"-kohtaa.

 

Käyttöönotto

Jos halutaan, että verkkokaupasta saa tulostettua suoraan tilauksien pakettilaput, niin tätä varten löytyy integraatio Postin SmartShip tilauskanavaan. Sen saa käyttöön, kun kaupassa kohdassa Asetukset > Toimitus lisää uuden toimitustavan ja sille valitaan logistiikkakumppaniksi Posti SmartShip. Sen lisäksi toimitustavalle valitaan haluttu toimitustavan tyyppi, joka määrittelee miten toimitustavan hinnoittelu määräytyy ja sitten toimitustavalle annetaan nimi. 

 

Kun kauppaan lisää ensimmäisen Posti SmartShip toimitustavan, niin samalla kannattaa täyttää Toimituksen käsittelyasetukset. 

 

Täällä saa täytettyä Postin hallinnasta kopioidut SmartShip tunnuksen ja salaisen avaimen sekä saa määriteltyä lähettäjän osoitteen. PDF-asetuksiin ei normaalisti tarvitse tehdä muutoksia.

 

 Toimituksen käsittelyasetuksiin tunnus ja salainen tunnus löytyy Posti SmartShipin hallinnasta Ylläpito-osiosta API-avainten alta kun lisenssi on tilattu ja myönnetty. Lisenssin tilaamisesta tarkemmin ohjesivun yläosassa.

 

Toimitustavan "Asetukset"-välilehdellä voidaan määritellä esim. hinta. Mitä asetuksia toimitustavalla löytyy ja miten hinta voidaan toimitustavassa määritellä riippuu valitusta toimitustavan tyypistä. Täällä kuvattu eri toimitustavan tyyppejä tarkemmin: http://www.vilkas.fi/tuki/toimitustavan-lisaaminen-verkkokauppaan

 

Maksutavan asetuksissa "Yleinen"-välilehdellä löytyy asetukset Postin sopimustunnukselle, kyseisen toimitustavan logistiikkatuotteille ja noutopisteille. Jos et muista sopimustunnustasi, niin tämä löytyy esim. viimeisestä laskustasi, jos olet lähettänyt Postin kautta paketteja.

Huom! Vain Pro ja Enterprise kaupoissa on mahdollista luoda maantieteellisiä alueita ja rajoittaa eri alueille eri toimitustapoja.

 

Käyttö

Kun kauppaan on luonut halutut toimitustavat niille Postin logistiittatuotteille, joita haluaa tarjota verkkokaupassaan, niin ne näkyvät sitten toimitustapojen listassa kohdassa Asetukset > Toimitus

 

 

Asiakkaille näkyviin asetetut toimitustavat näkyvät sitten normaalissa ostoprosesissa "Toimitus"-vaiheessa, josta asiakas voi valita haluamansa toimitustavan ja mahdollisen noutopisteen.

 

Kun asiakas on tehnyt tilauksen kauppaan, niin oletusasetuksilla tilaukselle muodostuu automaattisesti Posti Smartship toimitustilauksen tosite, jossta voi vielä halutessaan muuttaa toimituksen tietoja.

 

 

Kyseisen tositteen kun napsauttaa auki sieltä löytyy valinnat toimitustyypille ja muille toimituksen tilaukseen tarvittaville tiedoille. Ne voi tositteen tiedoista tarkistaa ja halutessaan muuttaa ennenkuin Postilta hakee tilaukselle pakettikortit. Toimitustilauksen alareunassa voi hakea yksittäiselle toimitustilaukselle pakettikortit Postilta sen alareunan napeista.

 

Jos toimitustilauksia ei halua luoda automaattisesti, niin sen voi asettaa pois päältä ja sitten kohdassa Tilaukset > Tilaukset voi valita yhden tai useamman tilauksen ja yläreunan työkaluista napsauttaa "Posti Smartship - Luo toimitustilaus". Tällöin saa luotua usealle tilaukselle kerralla toimtiustilaukset. Toinen tapa on valita tilaukset ja napsauttaa "Luo asiakirjat" ja tästä valita sitten, että toimitustilaukset luodaan valituille tilauksille samalla kun esimerkiksi luodaan ja tulostetaan lähetyslistat tilauksille.

 

Kohdassa Tilaukset > Toimitukset > Posti Smartship löytyy lista käsittelemättömistä toimitustilauksista. Ne voi käsiteltä täältä kaikki kerralla tai sitten voi myös kohdassa Tilaukset > Tilaukset valita tilaukset ja yläreunan napeista valita, että haluaa luoda Posti Smartship pakettikortit.

 

Lähetetyt toimitustilaukset näkyy sitten toimitushistoriassa, josta voi sitten tulostaa tilauksille pakettilaput. 

 

 

Toimitustilauksiin ja toimitushistoriaan pääsee myös kohdasta Tilaukset > Toimitukset. Toimitushistoriassa näkee kaikki lähetetyt toimitustilaukset tietoineen.

 

 

Seurantakoodien lähettäminen

SmartShip integraatio käyttää sähköpostitapahtumaa "Tilauksen tila - Toimituksessa" lähettämään seurantakoodit asiakkaalle. Kaupan hallinnassa asetukset löytyvät kohdasta Asetukset > Sähköpostitapahtumat > Tilauksen tila. Siellä kannattaa varmistaa, että "Tilauksen tila - Toimituksessa" sähköpostitapahtuma on merkitty aktiiviseksi.

Kun pakettikortit on tehty ja sitten tilauksen tila asetetaan "Toimituksessa"-tilaan, niin tämän sähköpostin yhteydessä asiakkaalle menee samalla seurantakoodit.

 

Postiennakko

Kauppaan voi lisätä kohtaan Asetukset > Maksu "Postiennakko" tyyppisen maksutavan. Kun tällä tulee tilaus kauppaan, niin tilauksen SmartShip toimitustilauksessa on tällöin postiennakon lisäpalvelu automaattisesti valittuna. Huomioithan, että vaikka maksutavan nimi on "Postiennakko" kaupassa, niin tämä ei tee siitä maksutavan tyypiltään Postiennakkoa.

 

 Posti SmartShip toimitustavan lisääminen animoituna giffinä

 

Jaa sisältö