Pakettikauppa

Starter Yes
Mini Yes
Active Yes
Pro Yes

Pakettikaupan palvelulla saat useamman logistiikkayrityksen toimitusvaihtoehdot yhdellä sopimuksella. Vilkkaan verkkokauppoihin on rakennettu integraatio, jonka avulla tiedonsiirto verkkokaupan ja Pakettikaupan välillä onnistuu automaattisesti. Tarkemmin tietoa Pakettikaupasta palveluna löydät heidän verkkosivuiltaan www.pakettikauppa.fi.

 

Huom!Vain Express paketti (2102) ja kotiinkuljetus (2104) tukevat monipakettilähetyksiä. Muilla toimitustyypeillä jos tilaukselle tulee useampi paketti toimitettavaksi, niin täytyy tehdä erilliset toimitustilaukset ja niillä hakea pakettikortit.

 

 

Käyttöönotto

Pakettikaupan integraatiota varten tarvitsee tehdä kauppaan uudet toimitustavat kohdassa Asetukset > Toimitus. Uusille toimitustavoille valitaan logistiikkakumppaniksi Pakettikauppa. Toimitustavan tyypin saa valita normaalisti.

 

 

Uuden toimitustavan asetuksissa Yleinen-välilehdellä valitaan haluttu toimitustyyppi ja valitaan, että halutaanko tarjota toimitusta noutopisteeseen, jonka asiakas saa itse valita.

 

Yleisten asetuksien lisäksi toimitustavan asetuksissa Asetukset-välilehdellä määritellään normaalit toimitustavan hinnan asetukset. Nämä ovat erilaiset eri tyypin toimitustavoilla. Sen lisäksi asetuksista löytyy linkki Pakettikaupan integraation käsittelyasetuksiin.

 

Ensimmäistä kertaa tullessa käsittelyasetuksiin annetaan palvelun käyttöönottoon tarvittavat tiedot, jotka lähetetään Pakettikaupalle. Integraatioon tulee tällöin automaattisesti rajapintatunnukset, mutta palvelua ei saa vielä käytettyä ennen kuin Pakettikaupan sopimusasiat on viimeistelty. Pakettikauppa lähettää näistä tarkempaa tietoa sähköpostilla.

Tämän jälkeen käsittelyasetuksia voi muokata ja nämä tiedot päivittyvät samalla automaattisesti Pakettikaupalle.

 

Käyttö

Kauppaan voi lisätä Pakettikaupan toimitustyypeistä kaikki halutut palvelut erillisinä toimitustapoina kauppaan. Tällöin ne näkyy erillisinä valintoina asiakkaille ja niille on mahdollista määritellä omat hinnat.

 

Lisätyt toimtitustavat näkyvät asiakaspuolella Klarna Checkoutin maksulomakkeen yläpuolella alasvetovalikkona.

 

Jos käytetään vaiheittaista ostoprosessia, niin valinnat näkyvät siinä kuvan mukaisesti isompina laatikoina.

 

 

Vaihtoehtoinen käyttötapa

Jos asiakkaalle halutaan antaa vapaasti valittavaksi mikä tahansa noutopiteistä, niin voidaan tehdä myös yksi yleinen toimtustapa jättää siinä toimitustyypin määrittely tekemättä. Kun tälle toimitustavalle sallitaan noutopisteiden valinta, niin tällöin asiakas voi etsiä kaikkien palveluntarjoajien noutopisteitä mieleisintään.

 

Asetuksissa jätetään toimitustyyppi valitsematta ja sallitaan noutopisteet.

 

Asiakkaalle Klarna Checkoutin maksulomakkeessa näkyy valinnat alasvetovalikkona.

 

Vaiheittaisessa ostoprosessissa valinnat näkyvät isompina laatikoina.

 

Pakettikortin tulostaminen

 

Kun asiakas on tehnyt tilauksen kauppaan, niin oletusasetuksilla tilaukselle määräytyy, että toimitus menee Pakettikaupan kautta ja sille muodostuu automaattisesti Pakettikauppa-toimitustilaus sen tositteet välilehdelle. Tällöin yksittäistä tilauta käsitellessä tilauksen "yleinen" välilehdellä on oikeassa reunassa linkki "hae pakettikortti", jolla voi hakea ja tulostaa pakettikortin. Jos asiakas ei ole tilatessa ole valinnut Pakettikaupan toimitustapaa kaupassa, niin kohta "toimitus kautta" ei ole valittuna ja "tositteet" kohdasta ei löyty Pakettikaupan toimitustilausta. Tällöin voi valita, että toimitus menee Pakettikaupan kautta ja "tositteet" välilehdellä voi lisätä Pakettikaupan tositteen. Tositteeseen tarvitsee lisätä puuttuvat tiedot ja sen jälkeen sillä saa haettua pakettikortin.

 

 

Kyseisen tositteen avaamalla löytyy valinnat toimitustyypille ja muille toimitukseen tarvittaville tiedoille. Ne voi tositteen tiedoista tarkistaa ja halutessaan muuttaa ennenkuin Pakettikaupalta hakee tilaukselle pakettikortit. Yksittäiselle toimitustilaukselle voi hakea pakettikortit sen alareunan napeista.

 

Toinen tapa luoda toimitustilaus on kohdassa Tilaukset > Toimitukset valita uudet toimitustilaukset ja valita "Käynnistä toimitustilaus", jolloin saadaan toimitustilaustan mukaiset pakettikortit Pakettikaupalta. Lähetetyt toimitustilaukset näkyy toimitushistoriassa.

  

 

Pakettikaupan hallinta

Pakettikauppa tarvitsee maksaa ennakkoon eli he eivät laskuta palvelustaan jälkikäteen. Pakettikaupan hallinnassa täytyy ladata rahaa heidän palveluunsa ja tämän jälkeen kun tilaukselle pyydetään pakettilaput, niin Pakettikauppa vähentää toimituksen arvioidun kustannuksen palveluun ladatusta rahasta. Sitten kun tieto toimituksen todellisista kustannuksista tulee logistiikkapalveluntarjoajalta Pakettikaupalle, niin Pakettikauppa tasoittaa mahdolliset erot arvioitujen kustannuksien kanssa.

Toimituksien tarkemmat tiedot ja arvioidut ja toteutuneet hinnat näkee Pakettikaupan omasta hallinnasta.

 

 

Seurantakoodien lähettäminen

Pakettikauppa integraatio käyttää sähköpostitapahtumaa "Tilauksen tila - Toimituksessa" lähettämään seurantakoodit asiakkaalle. Kaupan hallinnassa asetukset löytyvät kohdasta Asetukset > Sähköpostitapahtumat > Tilauksen tila. Siellä kannattaa varmistaa, että "Tilauksen tila - Toimituksessa" sähköpostitapahtuma on merkitty aktiiviseksi.

Kun pakettikortit on tehty ja sitten tilauksen tila asetetaan "Toimituksessa"-tilaan, niin tämän sähköpostin yhteydessä asiakkaalle menee samalla seurantakoodit.

 

 

 

Jaa sisältö