Etusivu » Tuki » Pakettikauppa

Pakettikauppa

Starter Yes
Mini Yes
Active Yes
Pro Yes

Pakettikaupan palvelulla saat useamman logistiikkayrityksen toimitusvaihtoehdot yhdellä sopimuksella. Vilkkaan verkkokauppoihin on rakennettu integraatio, jonka avulla tiedonsiirto verkkokaupan ja Pakettikaupan välillä onnistuu automaattisesti. Tarkemmin tietoa Pakettikaupasta palveluna löydät heidän verkkosivuiltaan www.pakettikauppa.fi.

 

Huom!Vain Express-paketti (2102) ja kotiinkuljetus (2104) tukevat monipakettilähetyksiä. Muilla toimitustyypeillä jos tilaukselle tulee useampi paketti toimitettavaksi, täytyy tehdä erilliset toimitustilaukset ja niillä hakea pakettikortit.

 

 

Käyttöönotto

Pakettikaupan integraatiota varten tarvitsee tehdä kauppaan uudet toimitustavat kohdassa Asetukset > Toimitus. Uusille toimitustavoille valitaan logistiikkakumppaniksi Pakettikauppa. Toimitustavan tyypin saa valita normaalisti.

 

 

Uuden toimitustavan asetuksissa Yleinen-välilehdellä valitaan haluttu toimitustyyppi ja valitaan, että halutaanko tarjota toimitusta noutopisteeseen, jonka asiakas saa itse valita.

 

Yleisten asetuksien lisäksi toimitustavan asetuksissa Asetukset-välilehdellä määritellään normaalit toimitustavan hinnan asetukset. Nämä ovat erilaiset eri tyypin toimitustavoilla. Sen lisäksi asetuksista löytyy linkki Pakettikaupan integraation käsittelyasetuksiin.

 

Ensimmäistä kertaa tullessa käsittelyasetuksiin annetaan palvelun käyttöönottoon tarvittavat tiedot, jotka lähetetään Pakettikaupalle. Integraatioon tulee tällöin automaattisesti rajapintatunnukset, mutta palvelua ei saa vielä käytettyä ennen kuin Pakettikaupan sopimusasiat on viimeistelty. Pakettikauppa lähettää näistä tarkempaa tietoa sähköpostilla.

Tämän jälkeen käsittelyasetuksia voi muokata ja nämä tiedot päivittyvät samalla automaattisesti Pakettikaupalle.

 

Käyttö

Kauppaan voi lisätä Pakettikaupan toimitustyypeistä kaikki halutut palvelut erillisinä toimitustapoina kauppaan. Tällöin ne näkyy erillisinä valintoina asiakkaille ja niille on mahdollista määritellä omat hinnat.

 

Lisätyt toimitustavat näkyvät asiakaspuolella Klarna Checkoutin maksulomakkeen yläpuolella alasvetovalikkona.

 

Jos käytetään vaiheittaista ostoprosessia, niin valinnat näkyvät siinä kuvan mukaisesti isompina laatikoina.

 

 

Vaihtoehtoinen käyttötapa

Jos asiakkaalle halutaan antaa vapaasti valittavaksi mikä tahansa noutopisteistä, voidaan tehdä myös yksi yleinen toimitustapa ja jättää siinä toimitustyypin määrittely tekemättä. Kun tälle toimitustavalle sallitaan noutopisteiden valinta, asiakas voi etsiä kaikkien palveluntarjoajien noutopisteistä mieleisintään.

 

Asetuksissa jätetään toimitustyyppi valitsematta ja sallitaan noutopisteet.

 

Asiakkaalle Klarna Checkoutin maksulomakkeessa näkyy valinnat alasvetovalikkona.

 

Vaiheittaisessa ostoprosessissa valinnat näkyvät isompina laatikoina.

 

Pakettikortin tulostaminen

 

Kun asiakas on tehnyt tilauksen kauppaan, oletusasetuksilla tilaukselle määräytyy, että toimitus menee Pakettikaupan kautta, ja sille muodostuu automaattisesti Pakettikauppa-toimitustilaus sen Tositteet-välilehdelle. Tällöin yksittäistä tilausta käsitellessä tilauksen Yleinen-välilehdellä on oikeassa reunassa linkki "hae pakettikortti", jolla voi hakea ja tulostaa pakettikortin. Jos asiakas ei tilatessa ole valinnut Pakettikaupan toimitustapaa kaupassa, kohta "toimitus kautta" ei ole valittuna ja Tositteet-kohdasta ei löydy Pakettikaupan toimitustilausta. Tällöin voi valita, että toimitus menee Pakettikaupan kautta ja Tositteet-välilehdellä voi lisätä Pakettikaupan tositteen. Tositteeseen tarvitsee lisätä puuttuvat tiedot ja sen jälkeen sillä saa haettua pakettikortin.

 

 

Kyseisen tositteen avaamalla löytyy valinnat toimitustyypille ja muille toimitukseen tarvittaville tiedoille. Ne voi tositteen tiedoista tarkistaa ja halutessaan muuttaa ennen kuin Pakettikaupalta hakee tilaukselle pakettikortit. Yksittäiselle toimitustilaukselle voi hakea pakettikortit sen alareunan napeista.

 

Toinen tapa luoda toimitustilaus on kohdassa Tilaukset > Toimitukset valita uudet toimitustilaukset ja valita "Käynnistä toimitustilaus", jolloin saadaan toimitustilausten mukaiset pakettikortit Pakettikaupalta. Lähetetyt toimitustilaukset näkyvät toimitushistoriassa.

  

 

Pakettikaupan hallinta

Pakettikauppa tarvitsee maksaa ennakkoon eli he eivät laskuta palvelustaan jälkikäteen. Pakettikaupan hallinnassa täytyy ladata rahaa heidän palveluunsa ja tämän jälkeen kun tilaukselle pyydetään pakettilaput, niin Pakettikauppa vähentää toimituksen arvioidun kustannuksen palveluun ladatusta rahasta. Sitten kun tieto toimituksen todellisista kustannuksista tulee logistiikkapalveluntarjoajalta Pakettikaupalle, niin Pakettikauppa tasoittaa mahdolliset erot arvioitujen kustannuksien kanssa.

Toimituksien tarkemmat tiedot ja arvioidut ja toteutuneet hinnat näkee Pakettikaupan omasta hallinnasta.

 

 

Seurantakoodien lähettäminen

Pakettikauppa integraatio käyttää sähköpostitapahtumaa "Tilauksen tila - Toimituksessa" lähettämään seurantakoodit asiakkaalle. Kaupan hallinnassa asetukset löytyvät kohdasta Asetukset > Sähköpostitapahtumat > Tilauksen tila. Siellä kannattaa varmistaa, että "Tilauksen tila - Toimituksessa" sähköpostitapahtuma on merkitty aktiiviseksi.

Kun pakettikortit on tehty ja sitten tilauksen tila asetetaan "Toimituksessa"-tilaan, niin tämän sähköpostin yhteydessä asiakkaalle menee samalla seurantakoodit.

 

 

 

Jaa sisältö