Tuki Vilkas Now – Vilkas Group

Matkahuolto

Kirjoittanut Vilkas tuki | May 31, 2022 10:24:39 AM

Vilkas Now verkkokaupasta löytyy liityntä Matkahuollon järjestelmään, jonka avulla on mahdollista tarjota Matkahuollon noutopisteitä valittavaksi asiakkaille kaupan toimitustavoissa ja hakea pakettikortit tilauksille suoraan verkkokaupan hallinnan kautta.


Vilkas Now kaupoista löytyvä Matkahuollon liityntä tukee laajasti eri Matkahuollon toimitustyyppejä. Täältä löydät Matkahuollon tarkempaa kuvausta heidän palveluistaan: https://www.matkahuolto.fi/yritysasiakkaat/pakettipalvelut-ja-rahti-sopimusasiakkaille

Täältä löydät myös Matkahuollon ohjeita toimitustavoista viestimiseen verkkokaupassa
https://www.matkahuolto.fi/yrityksille/ohje-toimitustapojen-viestimiseen-verkkokaupassa 

Jos sinulla ei ole vielä sopimusta Matkahuollon kanssa, niin täältä löydät siihen liittyen lisää tietoa: https://www.matkahuolto.fi/yrityksille/vilkas

 

Käyttöönotto

Matkahuollon integraation saat käyttöön, kun kaupan hallinnassa kohdassa Asetukset > Toimitus lisäät uuden toimitustavan ja valitset sen logistiikkakumppaniksi "Matkahuolto". Sen lisäksi toimitustavalle valitaan normaalisti vielä haluttu toimitustavan tyyppi, joka määrittelee miten toimitustavan hinta määräytyy ja toimitustavalle annetaan nimi. 

Kun lisäät kauppaasi ensimmäisen Matkahuolto-toimitustavan, niin samalla kannattaa täyttää Matkahuollon liitynnän eli logistiikkakumppanin perusasetukset toimitustavan Asetukset välilehdeltä. Niissä täytetään esimerkiksi tunnukset ja lähettäjän osoite.

Toimitustavan Asetukset-välilehdellä voit määritellä myös toimitustavan hinnan. Nämä asetukset ovat erilaiset riippuen mikä toimitustavan tyypin valitsit tälle toimitustavalle. Lisää tietoa eri toimitustapojen tyypeistä löydät täältä artikkelista Toimitustavat.

Asetuksiin pääset myös suoraan toimitustapojen listasta napsauttamalla logistiikkapalvelun linkkiä. Tässä tarkemmin logistiikkakumppanin asetuksista.

Käyttötila - Aseta tähän tuotannossa.

Asiakasnumero - Syötä tähän Matkahuollolta saamasi asiakasnumero.

Bussiennakon asetukset - Nämä voi jättää tyhjäksi. Matkahuollon Bussiennakkopalvelu on päättynyt 1.4.2023.

Toimituksen käsittelyasetukset: Luo toimitustilaus automaattisesti - Tällä valitaan luodaanko toimitustilauksen tosite automaattiseti kun tilaus luodaan. Tämä kannattaa olla normaalisti päällä.

Toimituksen käsittelyasetukset: Aseta "Tulosta myös palautuskortti" päälle automaattisesti - Tällä voit valita pyydetäänkö palautuksien pakettikortti samalla kun normaali pakettikortti pyydetään Matkahuollolta.

Toimituksen käsittelyasetukset: Oletuspaino - Tällä saat asetettua oletuspainon mikä tulee toimitustilaukselle, jos tuotteille ei ole määritelty toimituspainoa niiden asetuksiin. Jos tuotteilla on painot, niin ne lasketaan tilaukselta automaattisesti.

Lähettäjän osoite - Tässä voit määritelä pakettikortille tulevan lähettäjän osoitteen. 

Noutopisteasetukset: Tulosten enimmäismäärä - Tässä voit määritellä kuinka monta noutopistettä listataan maksimissaan kun asiakas hakee noutopisteitä.

Noutopisteiden API versio - Tällä voi valita miten liityntä on yhteydessä Matkahuollon järjestelmään. Tässä kannattaa olla aina valittuna oletus.

 

Toimitustavan asetuksissa Yleinen-välilehdellä löydät asetuksen mitä Matkahuollon logistiikkapalvelua kyseinen toimitustapa kaupassa vastaa. Jos valitset kuvan mukaisesti toimitustavalle toimitustyypiksi "Lähellä-paketti", niin tilauksella, jossa kyseistä toimitustapaa on käytetty oletuksena tulostuu Matkahuollon Lähellä-paketin pakettikortti.

Samalta sivulta alempaa löytyy myös tarvittaessa erikoiskäsittelymerkinnät. VAK-koodit eli vaarallisten aineiden kuljetusten koodit jätetään tyhjäksi, jos niitä ei tarvita.

Kohdassa Asetukset > Toimitus kannattaa normaalisti tehdä erilliset toimitustavat eri Matkahuollon tuotteille, joita asiakkaille halutaan antaa valittavaksi. Tällöin niille voi määritellä eri hinnat ja asiakkaat voivat valita haluamansa palvelun. Eli jos haluat tarjota asiakkaillesi esimerkiksi Lähellä-pakettia ja Jakopakettia, niin tee niistä kaksi eri toimitustapaa kauppaan valittavaksi asiakkaalle.

 

Käyttö

Kun kauppaan on tehty ja asetettu näkyviin haluamasi Matkahuollon palveluita vastaavat toimitustavat, niin asiakas saa tilatessaan valittua haluamansa toimitustavan ja mahdollisen noutopisteen.

Pakettikortin tulostaminen

Kun asiakas on tehnyt tilauksen kauppaan toimitustavalla, jossa Matkahuolto on logistiikkakumppanina, niin tilaukselle määräytyy, että toimitus tapahtuu Matkahuollon kautta ja sille muodostuu oletuksena automaattisesti Matkahuolto-toimitustilauksen tosite. Tällöin yksittäistä tilauta käsitellessä tilauksen "Yleinen" välilehdellä on oikeassa reunassa linkki "Hae pakettikortti" (1), jolla voi hakea ja tulostaa pakettikortin. Jos asiakas ei ole tilatessa valinnut Matkahuollon toimitustapaa kaupassa, niin kohta "Toimitus kautta" (2) ei ole valittuna ja "Tositteet" (3) kohdasta ei löydy Matkahuollon toimitustilausta. 



Tilauksen "Yleinen" sivulla voi vaihtaa tilauksen logistiikkakumppaniksi "Matkahuolto" ja sen jälkeen "Tositteet" välilehdellä voi lisätä uuden matkahuollon toimitustilauksen, jolla saa haettua pakettikortin.

Matkahuollon tositteen avaamalla löytyy valinnat toimitustyypille ja muille toimitukseen tarvittaville tiedoille. Ne voi tositteen tiedoista tarkistaa ja halutessaan muuttaa ennenkuin Matkahuollolta hakee tilaukselle pakettikortit. Yksittäiselle toimitustilaukselle voi hakea pakettikortit Matkahuollolta sen alareunan napeista.

Useamman tilauksen pakettikortin tulostaminen kerralla

Jos tilauksia on kaupassa useampia, niin saat ne tulostettua kätevästi kerralla kaupan hallinnasta. Kohdassa Tilaukset > Matkahuolto voit valita kaikki uudet toimitustilaukset ja napsauttaa "Käynnistä toimitustilaus", jolloin Matkahuollolta saadaan näiden kaikkien uusien toimitustilauksien pakettikortit kerralla. Jo aiemmin lähetetyt toimitustilaukset näkyvät toimitushistoriassa ja sitä kautta voi tarvittaessa esimerkiksi tulostaa isomman määrän pakettikortteja uudelleen.

Seurantakoodien lähettäminen

Vilkas Now kaupoissa olevan Matkahuollon liitynän hakemat pakettikorttien seurantakoodit käyttää sähköpostitapahtumaa Tilauksen tila - Toimituksessa. Sen mukana menee tilaukselle haetun pakettikortin seurantakoodit asiakkaalle. Kaupan hallinnassa tämän asetukset löytyvät kohdasta Asetukset > Sähköpostitapahtumat > Tilauksen tila. Sen osalta kannattaa varmistaa, että "Tilauksen tila - Toimituksessa" sähköpostitapahtuma on merkitty aktiiviseksi.

Kun pakettikortit on tehty ja kun tilauksen tila asetetaan Toimituksessa-tilaan, niin tämä sähköposti lähtee asiakkaalle ja sen mukana menee samalla seurantakoodit.

 

Palautukset

Matkahuollon integraatiolla on mahdollista luoda myös palautuksien pakettikortit. Tilauksen tositteet lehdellä kun avaa Matkahuollon toimitustilauksen, jolla ei ole vielä haettu pakettikortteja, niin tällä voi valita, että haetaan normaalin pakettikortin yhteydessä palautuksen pakettikortti tai sitten, että haetaan pakettikortti vain palautusta varten.

Matkahuollon integraation yleisissä asetuksissa kohdassa Asetukset > Toimitus > [avaa Matkahuolto logistiikkakumppani] on mahdollista määritellä, että valinta Hae samalla palautukselle pakettikortti on oletuksena valittuna. Tämä kannattaa asettaa päälle, jos halutaan palautuksen pakettikortti lähettää tilauksen mukana.

Matkahuollon integraation FAQ

K: Otin Matkahuollon integraation käyttöön, mutta kun yritän hakea Matkahuollon toimitustilauksen tositteella pakettikorttia, niin Matkahuolto palauttaa virheen "Authorzation failed".
V: Tämä Matkahuollolta palautuva virheilmoitus kertoo, että Matkahuolto ei hyväksy tunnuksia. Tällöin kannattaa kohdassa Asetukset > Toimitus avata "Logistiikkakumppani" sarakkeesta Matkahuollon integraation asetukset ja tarkistaa, että siellä on täytettynä Matkahuollon asiakasnumero oikein ja tarvittaessa varmistaa Matkahuollon asiakaspalvelusta, että tili on aktiivisena.

K: Toimitustapa toimii muuten oikein ja pakettikortin saa haettua, mutta noutopisteiden haku ei tule näkyviin vaikka asetuksista se on päällä. Mistä tuo voi johtua?
V: Kuvauksen perusteella tunnuksillasi ei ole oikeutta Matkahuollon noutopistejärestelmään. Kannattaa pyytää Matkahuollon tukea tarkistamaan, että noutopisteet ovat aktivoitu kyseiselle Matkahuollon asiakastunnukselle myös uuteen rajapintaan.

K: Miksi en voi enää käyttää Bussiennakkoa?
V: Tämä johtuu siitä syystä, että Matkahuolto on lopettanut tämän palvelun. 

K: Miksi Bussipaketti muuttuu automaattisesti Lähellä-paketin pakettikortiksi?
V: Matkahuolto on yhdistänyt Bussipaketin Lähellä-pakettiin 1.4.2023. Matkahuolto muuttaa väliaikaisesti Bussipaketit automaattisesti Lähellä-paketiksi. Syksyllä 2023 Bussipakettien pakettikortteja ei enää saa haettua.