Löydät lisätietoa hakukoneoptimoinnista artikkeleista SEO-asetukset kauppiaille ja SEO oletusmääritykset kaupassasi.
Hakukoneoptimointi (SEO) on yksi tärkeimpiä markkinointitapoja kaupallesi. Sen avulla voit parantaa hakukonesijoitusta tietyillä termeillä (avainsanoilla).
Yleensä erotumme sivun sisällä tapahtuvan SEOn ja ulkopuolella tapahtuvan SEOn mukaan. Kaikki SEO-aktiviteetit, jotka tapahtuvat suoraan kaupassasi, ovat sivulla - esimerkiksi tekstien optimointi. Sivun ulkopuolisiin toimenpiteisiin kuuluu linkkien saaminen muilta verkkosivustoilta.
Suurin osa Internet-käyttäjistä tarkastelee vain hakukoneiden, kuten Google tai Bing, ensimmäistä hakutulossivua. Siksi saat paljon näkyvyyttä, jos verkkokauppasi sijoittuu ensimmäiselle sivulle - mieluiten yhtenä parhaista tuloksista.
Kun kirjoitat verkkokauppasi tekstejä - kuten esimerkiksi tuotekuvauksia tai UKK-sivuja, sinun tulee pitää mielessä joitain sääntöjä:
Vaikka SEO on hyödyllinen tekniikka verkkokauppasi mainostamisessa, sinun on silti pidettävä mielessä, että et kirjoita sisältöäsi Googlelle, vaan kauppasi vierailijoille. Teksteilläsi on aina oltava korkea laatu ja aitous. Sinun tulisi aina kysyä itseltäsi tämä kysymys: Onko tämä sisältö hyödyllistä asiakkailleni? Jos käyttäjät viettävät aikaa kaupassasi, tämä on hyvä sijoituksesi kannalta: Google saattaa indeksointialgoritmissaan ottaa huomioon poistumisprosentin ja kullakin sivulla käytetyn ajan.
Sijoittuaksesi korkealle Googlessa, sinun täytyy aina käyttää ainutlaatuista sisältöä, jota ei ole muualla netissä tarjolla.
Kun kirjoitat tekstiä nettiin, joitain teknisiä sääntöjä, jotka koskevat HTML-asettelua, on noudatettava. Eritysesti on suositeltavaa käyttää otsikoita, luetteloita ja avainsanoja lihavoituna.
Kuten jo opit, Googlen indeksointirobotit etsivät verkosta linkkejä verkkosivustolta toiselle. Sijoituksesi parantamiseksi on erittäin tärkeää, että muut sivustot linkittyvät kauppaasi.
Tässä joitain vinkkejä, miten saat lisää linkityksiä:
Kuten sanottu, sinun on aina pyrittävä toimittamaan laadukasta sisältöä. Jos sisältö on mielenkiintoista ja ainutlaatuista, on suurempi mahdollisuus, että Internetin käyttäjät, bloggaajat ja muut jakavat sisältösi linkkien kautta.
Jos haluat kauppaasi osoittavia linkkejä, voit aloittaa jakamalla sisältöä sosiaalisen median sivuillasi. Älä kuitenkaan jaa toistuvasti postauksia, joissa on linkkejä kauppaasi. Google rankaisee tästä ja sijoituksesi voi vahingoittua. Kommunikaatiosi sosiaalisissa medioissa tulee olla aitoa ja räätälöity kohderyhmällesi. Pidä yhteyttä asiakkaisiisi esimerkiksi Facebookin, Twitterin tai Instagramin kautta.
Voit luoda linkkejä kauppasi sivujen välille. Jos nämä linkit ovat merkityksellisiä ja perusteltuja, ne voivat antaa lisäarvoa sivustoosi. Vierailijasi voivat navigoida helpommin ja Google pitää tätä positiivisena.
Kun hakukoneet indeksoivat verkkosivuja, jokainen sana otetaan huomioon määritettäessä tämän sivun tärkeimmät avainsanat, jonka vuokai on suositeltavaa miettiä alaan liittyviä avainsanoja. Tee luettelo näistä avainsanoista ja etsi synonyymejä. Mieti myös pitkän hännän periaatetta: Voit käyttää monia erilaisia markkinarakoavainsanoja.
Useimmissa tapauksissa on suositeltavaa valita avainsanat, jotka eivät ole liian teknisiä tai erikoisia. Useimmat ihmiset käyttävät yleisiä sanoja etsiessään verkossa. Avainsanasi on myös mukautettava kohderyhmääsi varten. Jos kohderyhmä on teini-ikäiset, saatat joutua käyttämään erilaisia avainsanoja kuin vanhuksille.
Hyvän avainsanan pitäisi pystyä tuottamaan liikennettä sivustoosi, sen pitäisi myös olla erittäin kilpailukykyinen ja merkityksellinen ohjatakseen sinulle kävijöitä, jotka todennäköisemmin ostavat jotain. Voit myös käyttää avainsanailmauksia, joissa on 3 tai 4 sanayhdistelmää, joista kilpailu on vähäistä. Tätä periaatetta on kutsuttu pitkäksi hännäksi (engl. long tail).
Kirjoita sana Googlen hakukenttään ja saat listauksen eniten käytetyistä avainsanoista.
Kun haet Googlesta jotain, näet hakuun liittyvistä sanoista listan sivun alaosassa.
Keyword Planner on yksi käytetyimpiä työkaluja hakukoneoptimoinnissa. Voit etsiä avainsanoja ja nähdä, kuinka usein Googlen käyttäjät käyttävät niitä. Voit myös löytää hyviä ehdotuksia liittyviin avainsanoihin.