Tuki Vilkas Now – Vilkas Group

Google Search Console

Kirjoittanut Admin | Jul 8, 2020 12:08:15 PM
Google Search Console (entinen Google Webmaster Tools) on ilmainen analyysityökalu, josta saat hyödyllistä tietoa erityisesti verkkokaupan hakukoneoptimointiin liittyen. Voit käyttää sitä myös ilmoittamaan Googlelle, jos kauppasi URL-osoitteet ovat muuttuneet.

Aktivoi Google Search Console kauppaasi varten valitsemalla kaupan hallintoalueelta Markkinointi > Google > Google Search Console ja noudattamalla sivulla lueteltuja ohjeita.

Huomaathan, että Googlen oman FAQ sivun mukaan kestää yleensä 1-4 viikkoa, että Google ottaa uuden sivun indeksoitavaksi ja jo indeksoitu sivu tarkistetaan uudelleen neljän viikon välein. Tästä syystä uuden kaupan osalta kannattaa ottaa Google Search Console käyttöön ja lisätä sinne kaupan sivukartta mahdollisimman aikaisessa vaiheessa kun kaupalla on käytössä sen lopullinen osoite.

 

 

Sivuston lisääminen Search Consoleen

 

Saat lisättyä verkko-omaosuutesi eli kauppasi Search Consoleen helpoiten lisäämällä sen osoitteena eli Search Consolen valinnassa oikean puolimmaisesta kohdasta

 
 
 

Tällöin saat vahvistettua omistajuuden lataamalla Search Consolesta HMTL-tiedoston omalle koneellesi ja tallentamalla sen kauppasi asetuksiin. Kun tiedosto on lisätty kaupan asetuksiin, Google Search Consolessa vahvistus menee läpi.

 

 
 
 
 
 

Asetukset Google Search Consolessa

 

1. Avaa Google Search Console ja kirjaudu sisään.

2. Valitse kauppasi URL-osoite.

3. Valitse vasemmalla olevasta valikosta Indeksoi ja sitten Sivustokartat.

4. Seuraa tätä ohjetta vain, jos olet joskus aiemmin lähettänyt Googlelle yhden tai useamman tämän domainin sivukartat : Valitse vanhat Sivukartat taulukon ekasta sarakkeesta ja valitse Poista.

5. Valitse Lisää sivukartta/testi.

6. Lisää "sitemap.xml" syöttökenttään kauppasi URL-osoitteen jälkeen (ilman lainausmerkkejä) ja valitse Lähetä.

Uusi sivukartta on nyt talletettu Googlelle ja kauppasi indeksoidaan uudelleen.

Lisää tietoa Google Search Consolen asetuksista ja toiminnasta löydät Googlen tukisivuilta: https://support.google.com/webmasters/?hl=fi#topic=9128571 

Varoitukset Google Search Consolessa

Kun Google Search Consoleen lisää uuden sivuston seurattavaksi, niin siellä näkyy usein erilaisia varoituksia kaupan sivuista. Näissä kannattaa huomioida, että varoitus tarkoittaa kyseisessä palvelussa huomioitavaa asiaa, joka ei estä sivujen indeksoitumista.

Mahdollisia varoituksia voi olla esimerkiksi seuraavanlaisia

  • Yleinen tunniste puuttuu (esim. isbn, mpn tai gtin) viittaa, että tuotteen asetuksissa ei löydy Varastiedot otsikon alta kentästä Tuotekoodi tätä tietoa.
  • Kenttä sku puuttuu viittaa, että valmistajan tuotenumeroa ei ole täytetty tuotteella.
  • Kenttä description puuttuu viittaa siihen, että tuotteen kuvausta ei ole määritelty.

Näiden osalta kaikkia tietoja ei normaalisti täytetä tuotteilla, mutta toki jos esimerkiksi näkyy varoitus, että tuotekuvausta ei ole määritelty, niin kannattaa tarkistaa, että ei ole unohtanut tuotekuvausta kyseiseltä tuotteelta mihin varoitus viittaa.

Pidemmän ajan saatossa näitä varoituksia tulee yleensä vähemmän, kun Google oppii, että näitä tietoja ei kaikkia ole saatavilla kaupan sivuilla.

Google Search Console FAQ

K: Olen avannut verkkokauppani jo kuukausia sitten eikä Google ole indeksoinut sivustostani kuin muutaman sivun. Sivut löytyvät Google Search Consolesta statuksella "Crawled - currently not indexed". Mikä on ongelmana?
V: Tämä status tarkoittaa, että Google on löytänyt sivuston sivut normaalisti, mutta on päättänyt olla lisäämättä sivuja hakukoneensa indeksiin. Google arvioi sivuja sen merkityksellisen sisällön perusteella ja jos sivulla ei ole Googlen tulkinnan mukaan hyödyllistä tietoa, se voi jättää sivun kokonaan pois indeksistä. Tähän ratkaisuna on lisätä sivulle yksilöllistä sisältöä.