Tuki Vilkas Now – Vilkas Group

Kaupan asettaminen tauolle (jäädyttäminen)

Kirjoittanut Vilkas tuki | Mar 31, 2023 5:55:33 AM

Joskus voi tulla vastaan tilanne, jossa verkkokaupan pyörittämisessä täytyy pitää tauko tai koko kaupan idea on olla kausiluonteinen. Tällöin kannattaa miettiä verkkokaupan varastointia tai jäädyttämistä eli sen asettamista pidemmälle tauolle.

Tämä voidaan tehdä siten, että kaupan asiakaspuoli suljetaan asiakkailta ja kaupan sopimus muutetaan halvimpaan tasoon. Näin saadaan estettyä tilauksien vastaanottaminen ja minimoitua verkkokaupan kulut ilman, että kauppa poistuu kokonaan.

Koska pitkästä tauosta voi olla myös negatiivia vaikutuksia myyntiin, niin kannattaa aina myös harkita voiko kauppaa kuitenkin pitää auki ja vain laskea sen palvelutasoa. Palvelulupauksia, kuten tilauksen käsittelyn ja toimituksen aikoja voi väljentää ja kausiluonteisessa kaupassa tuotteet voivat olla esimerkiksi ennakkomyynnissä ja toimitukset tapahtua vasta kun myyntikausi alkaa. 

 

 

Tehtävälistaa kaupan jäädyttämiseksi

Ilmoita asiakkaille: Asiakkaiden on hyvä tietää, että verkkokauppa on suljettu väliaikaisesti. Tämä kannattaa tehdä selkeästi ja mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jotta se ei tule asiakkaille yllätyksenä.

Sulje kaupan asiakaspuoli: Kun kirjaudut Now verkkokaupan hallintaasi, niin kohdassa Asetukset > Yleistä saat asetettua verkkokaupan asiakaspuolen kiinni. Tällöin asiakkaat eivät enää pysty tekemään tilauksia verkkokauppaan. Tämä ei estä kaupan hallintaan pääsyä eikä tilauksien käsittelyä.

Sopimus muutokset: Verkkokaupan ylläpidosta aiheutuvat kulut kannattaa minimoida tilapäisen sulkemisen aikana. Tämä tarkoittaa yleensä, että verkkokaupan sopimus kannattaa päivittää halvempaan sopimustasoon. Tähän luonnollisesti vaikuttaa määräaikaisen sopimuksen pituus, joten jos aikomuksena on pitää verkkokauppa vain osan vuodesta auki, niin ei kannata tehdä vuoden mittaista määräaikaista sopimusta, koska määräaikaisen sopimusen aikana ei sopimusta voi muuttaa halvemmaksi.

Tilaukset ja palautukset: On tärkeää huolehtia siitä, että kaikki ennen sulkemista vastaanotetut tilaukset käsitellään ja lähetetään asiakkaille. Samoin, palautuksia tulee käsitellä ja asiakkaille palauttaa rahat normaaliin tapaan. Voit käsitellä tilaukset normaalisti verkkokaupan asiakaspuolen ollessa kiinni asiakkailta.

Uudelleenavauksen suunnittelu: On hyvä miettiä etukäteen, milloin ja miten verkkokauppa uudelleen avataan. Tämä auttaa varmistamaan, että uudelleenavaukseen liittyvät asiat on huomioitu ja suunniteltu etukäteen.

 

Mahdolliset negatiiviset seuraukset kaupan pidemmästä tauosta

Asiakkaiden menetys: Pitkä tauko voi aiheuttaa asiakkaiden menettämisen, sillä he saattavat siirtyä muiden kauppojen asiakkaiksi tai unohtaa verkkokaupan kokonaan. Tämä voi vaikuttaa kaupan tulevaisuuden kannattavuuteen.

Maineen menetys: Jos asiakkaat ovat odottaneet tuotteita tai vastausta asiakaspalveluun, ja verkkokauppa ei ole vastannut tai tehnyt mitään, se voi vaikuttaa kaupan maineeseen negatiivisesti. Tämän pystyy välttämään hoitamalla tilaukset ja asiakaspalvelun vaikka kaupan asiakaspuolen sulkeekin.

Taloudelliset tappiot: Verkkokaupan tauottaminen tarkoittaa, että kauppa ei saa myyntituloja tilapäisen sulkemisen aikana.

Hakukonenäkyvyys: Jos verkkokauppa on pidemmän aikaa suljettuna se voi vaikuttaa sen hakukonenäkyvyyteen negatiivisesti. Jos verkkokaupan sivut ovat pitkän aikaa pois käytöstä, hakukoneet voivat poistaa sivuston indeksistään, mikä tarkoittaa sitä, että verkkokauppa ei enää näy hakutuloksissa.