Etusivu » Tuki » Miten liitän Postin noutopisteet ja SmartPostin verkkokaupan toimitustapoihin

Miten liitän Postin noutopisteet ja SmartPostin verkkokaupan toimitustapoihin

Starter Yes
Mini Yes
Active Yes
Pro Yes
Huom! Tämä Prinetin rajapintaan tehty integraatio on poistumassa. Postin antaman viimeisimmän tiedon mukaan Prinetin rajapinnat lakkaavat toimimasta 31.5.2018. lähde: https://www.posti.fi/yritysasiakkaat/apu-ja-tuki/ohjeet/pakettien-ja-rahdin-lahetysohjeet/kuljetuspalveluiden-osoitekortit.html

Postin Prinetti korvaantuu Posti SmartShip -tilauskanavalla. Tukisivu löytyy täältä: https://www.vilkas.fi/tuki/posti-smartship

 

  

Verkkokauppa voidaan liittää Postin noutopistepalveluun. Tällä palvelulla paketit lähetetään asiakkaan valitsemaan konttoriin, asiamiespostiin tai SmartPost-automaattiin.
 

SmartPOST-palvelun toiminta

  1. Kauppias tekee sopimuksen Itellan kanssa SmartPOSTin käyttöönotosta

  2. Kauppias luo verkkokauppaan toimitustavan

    • Asetukset > Toimitus
  3. Kauppias liittää toimitustavan SmartPOSTiin

  4. Verkkokaupassa asiakas valitsee ostoskorissa toimitustavan

  5. Asiakas valitsee itseään lähimmän automaatin ja viimeistelee tilauksen

  6. Kauppias tulostaa osoitekortin kaupan hallinnassa

    • Tilaukset > [tilaus] > Prinetti

SmartPOSTin käyttöönotto verkkokaupassa

Postin noutopiste ja SmartPost-palvelu voidaan liittää kaikkiin toimitustapoihin. Kannattaa kuitenkin lisätä toimitustavan kommenttikenttään selvennys, esim "Nouto lähimmästä Itellan noutopisteestä tai SmartPost-automaatista". Muokkaa toimitustavan kommenttia Asetukset > Toimitus > [toimitustapa] > Yleinen -sivulla.

Huomio! Kun otat käyttöön noutopistepalvelun tai SmartPostin, ei asiakkaalle toimiteta kotiin paperista noutoilmoitusta, vaan se lähetetään sähköpostiin ja tekstiviestillä matkapuhelimeen. Varmista, että puhelinnumero ja sähköposti kysytään asiakkaan osoitetiedoissa.

Valitse toimitustavat, joihin liität Postin palvelut

Avaa Asetukset > Itella Prinetin asetukset > Noutopisteasetukset -sivu ja rastita haluamasi palvelut valitsemiisi toimitustapoihin.

Sivulla näkyy lista kaikista kauppaan luoduista toimitustavoista ja sarakkeet eri noutopisteisiin, mitä toimitustavoissa halutaan asiakkaalle näyttää.

Valitse "Posti" sarakkeeseen rasti niille toimitustavoille, joissa halutaan näyttää Itellan toimipisteet valittavina noutopisteinä.  "SmartPOST"-sarakkeeseen tulee rasti, jos halutaan näyttää valintoina Suomen SmartPOST-automaatit ja sarakkeeseen "Viro" laitetaan rasti, jos tarjotaan asiakkaille noutopisteiksi Viron SmartPOST-automaatteja.

Tilaaminen Postin palvelua käytettäessä

Asiakkaan valitessa noutopistettä tai SmartPOSTia käyttävän toimitustavan tulee tilausprosessiin uusi vaihe noutopisteen valintaan.

Asiakkaan syötettyä osoitetietonsa hän saa valita noutopisteen lähimpänä olevista noutopisteistä.

Mikäli asiakas haluaa muuttaa noutopistettä, voi hän hakea uuden toimipisteen syöttämällä kaupungin nimen tai alueen postinumeron.

Tilauksen käsittely

- Tilausdokumentin voi luoda kaupan hallinnassa kohdassa Tilaukset > [avaa tilaus] > Prinetti.

- Noutopisteen voi tarvittaessa muuttaa vielä tässä vaiheessa painamalla  Muokkaa nouto-osoitetta -linkkiä. Luo lähetysdokumentit ja seurantakoodit painamalla Hae JJFI-koodit ja pakettikortit -nappia. Jos halutaan muuttaa logistiikkatuote tilauksella, jossa asiakas on valinnut esim. SmartPOSTin noutopisteen, niin ensin täytyy poistaa tämä noutopiste ennenkuin voi logistiikkatuotteeksi muuttaa jonkin muun kuin SmartPOSTin.

- Kun tilauksen "Prinetti"-välilehdellä luodaan seurantakoodi, niin prinetin A5 kokoinen PDF-tiedosto avautuu automaattisesti. Sen voi myös avata uudelleen napsauttamalla seurantakoodin kohdalla olevaa "Hae uudestaan"-nappia. Jos pakettikortti ei aukea, niin todennäköisesti selaimen ponnahdusikkunan esto estää erillisen ikkunan avautumisen. Tähän auttaa kun ponnahdusikkunat sallii kaupan osoitteessa.

- Seurantatiedot voidaan lähettää asiakkaan sähköpostiin valitsemalla seurantakoodin ja napsauttamalla Lähetä koodit asiakkaalle nappia. Kohdassa Asetukset > Postin Prinetin asetukset on myös mahdollista asettaa seurantakoodin lähettäminen automaattiseksi. Tällöin seurantakoodit lähtevät automaattisesti asiakkaalle, kun hakee seurantakoodin tilaukselle.

- Seurantatiedot voidaan poistaa valitsemalla seurantakoodin ja napsauttamalla Poista koodit nappia.

 

Ahvenanmaa

Ahvenanmaalle ei ole Postilla noutopisteitä, joten jos halutaan toimittaa Postin paketteja Ahvenanmaalle, niin kannattaa lisätä Ahvenanmaa omana maanaan kohdasta Asetukset > Maa-asetukset > Maat tai sitten voidaan tehdä myös toimitustapa, jossa ei pakoteta valitsemaan noutopistettä.

Jaa sisältö