Matkahuolto

Starter Yes
Mini Yes
Active Yes
Pro Yes

erkkokaupasta löytyy integraatio Matkahuollon järjestelmään, jonka avulla on mahdollista hakea ja tulostaa pakettilaput tilauksille suoraan verkkokaupasta. 

Huomaa! 
- Uusi Matkahuollon integraatio ei käytä kohdassa Asetukset > Matkahuoltoasetukset olevia asetuksia. Näitä ei kannata määritellä uusille toimitustavoille, joissa on logistiikkakumppanina Matkahuolto.
- Jos siirryt vanhasta Matkahuollon integraatiosta uuteen, niin täytyy kohdassa Asetukset > Toimitus tehdä toimitustavan uudelleen logistiikkakumppanilla Matkahuolto. (Sisäinen tunniste täytyy kaikilla toimitustavoilla olla erilainen, joten tee uudet hieman eri nimillä tai muokkaa vanhojen sisäisiä tunnisteita niiden asetuksista.)

  

Käyttöönotto

Matkahuollon integraation saa käyttöön, kun kaupan hallinnassa kohdassa Asetukset > Toimitus lisää uuden toimitustavan ja sille valitaan logistiikkakumppaniksi "Matkahuolto". Sen lisäksi toimitustavalle valitaan haluttu toimitustavan tyyppi, joka määrittelee miten toimitustavan hinta määräytyy ja toimitustavalle annetaan nimi. 

 

 

Kun kauppaan lisää ensimmäisen Matkahuolto-toimitustavan, niin samalla kannattaa täyttää Toimituksen käsittelyasetukset. Sinne täytetään esim. tunnukset ja lähettäjän osoite.

 

Asetuksiin pääsee myös toimitustapojen listasta napsauttamalla logistiikkapalvelun linkkiä.

 

Täällä saa täytettyä Matkahuollon integraation tarvitsemat tunnukset ja salasanat. Vanhoilla Matkahuollon asiakkailla voi olla kaksi erillistä asiakasnumeroa, mutta uudemmat heidän asiakkaat voivat syöttää saman Matkahuollolta saamansa asiakasnumeron kumpaankin "MH-asiakasnumero" ja "Asiakasnumero" kenttään.

 

Toimitustavan "Asetukset"-välilehdellä voidaan määritellä esim. miten hinta määräytyy. Nämä asetukset ovat erilaiset riippuen mikä toimitustavan tyyppi on valittu. Täällä on kuvattu tarkemmin eri toimitustavan tyyppejä: http://www.vilkas.fi/tuki/toimitustavan-lisaaminen-verkkokauppaan

 

Toimitustavan asetuksissa "Yleinen"-välilehdellä löytyy asetukset kuten mitä logistiikkapalvelua kyseinen toimitustapa kaupassa vastaa ja tarvittavat erikoiskäsittelymerkinnät. VAK-koodit eli vaarallisten aineiden kuljetusten koodit jätetään tyhjäksi, jos niitä ei tarvita.

 

Kohdassa Asetukset > Toimitus kannattaa yleensä tehdä erilliset toimitustavat eri Matkahuollon tuotteille, joita asiakkaille halutaan antaa valittavaksi. Tällöin niille voi määritellä eri hinnat ja asiakkaat voivat valita haluamansa palvelun.

 

Huom! Jos testatessa noutopisteet eivät toimi, niin kannattaa pyytää Matkahuollon tukea vamistamaan, että noutopisteet ovat aktivoitu kyseiselle Matkahuollon asiakastunnukselle.

  

 

Käyttö

Kun kauppaan on tehty ja asetettu näkyviin eri Matkahuollon palveluita vastaavat toimitustavan, niin asiakas saa valittua haluamansa toimitustavan ja riippuen palvelusta sille mahdollisesti määritellyn noutopisteen.

 

Pakettikortin tulostaminen

Kun asiakas on tehnyt tilauksen kauppaan toimitustavalla, jossa Matkahuolto on logistiikkakumppanina, niin tilaukselle määräytyy, että toimitus menee Matkahuollon kautta ja sille muodostuu oletuksena Matkahuolto-toimitustilauksen tosite. Tällöin yksittäistä tilauta käsitellessä tilauksen "yleinen" välilehdellä on oikeassa reunassa linkki "hae pakettikortti" (1), jolla voi hakea ja tulostaa pakettikortin. Jos asiakas ei ole tilatessa ole valinnut Matkahuollon toimitustapaa kaupassa, niin kohta "toimitus kautta" (2) ei ole valittuna ja "tositteet" (3) kohdasta ei löyty matkahuollon toimitustilausta. 

Tilauksen voi myös kauppiaana vaihtaa, että sen logistiikkakumppanina on Matkahuolto, sen jälkeen lisätä Matkahuollon tositteen tällä hakea sitten pakettikortin kyseisen tositteen asetuksissa.

 

Matkahuollon tositteen avaamalla löytyy valinnat toimitustyypille ja muille toimitukseen tarvittaville tiedoille. Ne voi tositteen tiedoista tarkistaa ja halutessaan muuttaa ennenkuin Matkahuollolta hakee tilaukselle pakettikortit. Yksittäiselle toimitustilaukselle voi hakea pakettikortit Matkahuollolta sen alareunan napeista.

 

Toinen tapa luoda toimitustilaus on kohdassa Tilaukset > Toimitukset valita uudet toimitustilaukset ja valita "Käynnistä toimitustilaus", jolloin saadaan toimitustilaustan mukaiset pakettikortit Matkahuollolta. Lähetetyt toimitustilaukset näkyy toimitushistoriassa.

 

 

Seurantakoodien lähettäminen

Matkahuollon integraatio käyttää sähköpostitapahtumaa "Tilauksen tila - Toimituksessa" lähettämään seurantakoodit asiakkaalle. Kaupan hallinnassa asetukset löytyvät kohdasta Asetukset > Sähköpostitapahtumat > Tilauksen tila. Siellä kannattaa varmistaa, että "Tilauksen tila - Toimituksessa" sähköpostitapahtuma on merkitty aktiiviseksi.

Kun pakettikortit on tehty ja sitten tilauksen tila asetetaan "Toimituksessa"-tilaan, niin tämän sähköpostin yhteydessä asiakkaalle menee samalla seurantakoodit.

 

Matkahuollon integraation FAQ

K: Otin Matkahuollon integraation käyttöön, mutta kun yritän hakea Matkahuollon toimitustilauksen tositteella pakettikorttia, niin Matkahuolto palauttaa virheen "Authorzation failed".
V: Tämä Matkahuollolta palautuva virheilmoitus kertoo, että Matkahuolto ei hyväksynyt tunnuksia. Tällöin kannattaa kohdassa Asetukset > Toimitus avata "logistiikkakumppani" sarakkeesta Matkahuollon integraation asetukset ja tarkistaa, että siellä on täytettynä Matkahuollon asiakasnumero kahteen kenttään ja salasana sitten omaansa.

K: Täyttäessäni Matkahuollon logistiikkaintegraation asetuksia, niin Matkahuollolle on kaksi "Asiakasnumero"-kenttää. Mitä näihin tulee?
V: Jos Matkahuolto ei ole opastanut käyttämään kahta eri tunnusta, niin näihin tulee sama Matkahuollon asiakasnumero.

 

 

Pakettipalvelut yrityksille (matkahuolto.fi)

Jaa sisältö