Markkinoinnin seurantakoodit

Starter Yes
Mini Yes
Active Yes
Pro Yes

Kun tehdään markkinointitoimenpiteitä jonkun kolmannen osapuolen kanssa, niin usein tällöin pyydetään asentamaan koodi tai "seurantapikseli" kauppaan. Koodi pyydetään lisäämään yleensä joko head-osaan, body-osaan tai tilausvahvistus-/kiitossivulle. Sivujen lähdekoodia ei pääse vapaasti muokkaamaan, vaan eri alueille omaa koodia saa lisättyä kaupan asetuksissa seuraavasti.

1. Koodin lisääminen head-alueelle

Kohdassa Asetukset > Yleiset asetukset > Lisäasetukset löytyy tekstikenttä, jonne lisätty koodi näkyy sivuston head-alueella lähdekoodissa.

2. Koodin lisääminen body-alueelle

Jos halutaan seurata yksittäistä sivua, niin koodi lisätään tämän sivun asetuksissa sen pitkään kuvaukseen. Kun asetuskentän yläreunan työkaluista napsauttaa "HTML"-nappia, niin voi kopioda koodia tekstialueelle.

Jos taas halutaan seurata kaupan kaikkia sivuja/tuotteita, niin voidaan koodi lisätä "Teksti(HTML)"-sivuelementtiin ulkoasussa. Kohdassa Ulkoasu > Ulkoasun yksityiskohtainen muokkaus, kun lisää uuden sivuelementin, niin tämä sivuelementtityyppi löytyy aihealueesta "Käyttäjän määrittelemät sivuelementit". Kun elementin lisää, niin sen asetuksissa on tekstikenttä, johon voi lisätä koodin, kun napsauttaa tekstikentän yläreunassa olevaa "HTML"-nappia.

 

3. Koodin lisääminen tilausvahvistus-/kiitossivulle

Kohdassa Asetukset > Ostoskorin asetukset > Tekstit > Tilausvahvistussivun teksti / Kumppaniyrityksen seurantakoodi on kenttä tälle. Jos seurantakoodilla kerätään tilauksen tietoja, kuten tilauksen arvoa tai tuotteiden lukumäärää, niin asetuskentän infotekstissä näkyy paikkamerkit, joita voi käyttää. Tekstikenttään voi lisätä koodin, kun ensin napsauttaa tekstikentän yläreunassa olevaa "HTML"-nappia.

Kun kumppaniyrityksen koodia muokataan, niin jos heidän koodissaan olisi esim. kohta "var orderId = PUT_YOUR_ORDER_ID_HERE", niin se tarkoittaa, että siihen tulee kaupan paikkamerkki "var orderId = #OrderNumber".

 

Facebook

Jos tehdään esimerkiksi Facebook-markkinointia ja halutaan seurata Facebookin hallinnassa mainoksien tehokkuutta, niin täytyy lisätä Facebokin seurantakoodit kauppaan. Facebookin omat ohjeet kertovat mitä tarkemmin pitää tehdä, mutta alla vielä esimerkit miten seurantakoodit lisätään kauppaan.

Facebookin ohjeissa opastetaan alla olevalla tavalla, että Facebookin pikselin koodi tulee lisätä <head> ja </head> väliin, joten se lisätään yllä olevan kohdan 1 mukaisesti kohtaan Asetukset > Yleiset asetukset > Lisäasetukset. Koodi kannattaa lisätä kumpaankin kenttään eli se on mukana normaalissa näkymässä sekä erillisessä mobiilinäkymässä.

 

 Kaupasssa lisättynä se näyttäisi tältä.

 

Sen lisäksi konversion seurantakoodi lisätään kiitossivulle. Tämä voidaan lisätä yllä olevan kohdan 3 mukaisesti kohtaan Asetukset > Ostoskorin asetukset > Tekstit > Tilausvahvistussivun teksti / Kumppaniyrityksen seurantakoodi.

Facebookin omassa ohjeessa opastetaan lisäämään <script> tagit koodin ympärille ja yllä olevassa kohdassa kolme mainitaan paikkamerkkien muokkaamisesta koodiin. Loputuloksena asetuskenttään voi lisätä tällaisen koodin, jos halutaan seurata Facebookin hallinnassa ostoksien summia.

<script>
fbq('track', 'Purchase', {value: '#OrderTotalAmountGross[0]', currency: '#CurrencyCode'}); </script>

 

Kaupassa lisättynä se näyttäisi tältä. Ennenkuin koodin kopioi kenttään, niin täytyy muistaa napsauttaa kooditila päälle kuvassa ympyröidystä painikkeesta.

  

Hakusanat: seurantakoodi, seurantakoodit, facebook, google, koodit, HTML, seuranta, konversio, remarkettng, pikseli, seurantapikseli

Jaa sisältö