Etusivu » Tuki » Klarna Checkout

Klarna Checkout

Starter Yes
Mini Yes
Active Yes
Pro Yes

Klarna Checkout maksupalvelulla kuluttaja voi maksaa verkkomaksulla tai luottokortilla ja luottotarkistuksen läpäistyään hän voi valita myös laskun tai osamaksun maksutavakseen. Yrityksenä tunnistautuessa maksutapoina on valittavissa lasku tai luottokortti. Uusissa Vilkas verkkokaupoissa Klarna Checkout löytyy jo valmiiksi lisättynä ja se täytyy vain aktivoida. Asiakkaan luottokelpoisuus tarkistetaan tilauksen yhteydessä ja Klarna kantaa vastuun mahdollisesta luottoriskistä.

Maksaminen voidaan tehdä ostoskorisivulta Klarnan pikakassassa, joka ohittaa kaupan normaalin tilausprosessin. Tämän avulla verkkokauppaan voidaan saada Vilkas verkkokaupassa käyttöön "yhden sivun kassa", joka voi parantaa verkkokaupan konversioprosenttia. 

Huomaa! Mikäli myyt tuotteita, jotka koskevat seuraavia tuoteryhmiä: tupakkatuotteet, lääkkeet, matkustaminen, palvelut tai myynti markkinapaikan kautta, niin voi olla, että Klarna ei suostu tekemään sopimusta kaupallesi. Näiden osalta kannattaa varmistaa asia suoraan Klarnan myyntiosaston kanssa ennen kuin ottaa palvelua käyttöön. Lähde: https://www.klarna.com/fi/yritys/kauppiastuki/onko-rajoitettua-mita-tuotteita-voin-myyda-klarnan-kautta/

Kaupan hallinnassa päävalikosta Asetukset > Maksu löytyy kaupan maksutavat ja alempana listassa näkyy Klarna Checkout maksutapa. Jos maksutapaa ei näy listassa, sen saa lisättyä valitsemalla vaihtoehdoksi Klarna Checkout ja tallentamalla.

 

Klarna Checkout palvelun aktivointi

Klarna Checkoutin aktivointi on kaksivaiheinen. Ensin rekisteröidytään ja annetaan alustavat tiedot. Tällöin saadaan maksutapa toimintaan. Sitten Klarna kysyy kaupan maksutavan kautta lisätietoja kun ensimmäinen ensimmäinen aktivoitu maksu menee Klarna Checkoutin kautta. Kun nämä tiedot on annettu, niin Klarna viimeistelee palvelun aktivoinnin.

Palvelun aktivointi vaihe 1

Kun kohdassa Asetukset > Maksu maksutapojen listasta avaa Klarna Checkout maksutavan, niin ehtojen hyväksymisen jälkeen avautuu lomake yhteystiedoille, jotka täyttämällä saa lähetettyä aktivointipyynnön Klarnalle.

Tällöin Klarna palauttaa tunnukset maksutavalle ja maksutavan pitäisi olla toiminnassa ottamaan maksuja vastaan.

Tämä kannattaa testata kaupan asiakaspuolelta, että tilausprosessissa avautuu Klarna Checkoutin lomake normaalisti.

 

Palvelun aktivointi vaihe 2

Kaupan hallinnassa kohdassa Asetukset > Maksu kun avaa Klarna Checkout maksutavan, niin sen kohdassa Asetukset löytyy yläosasta Avaa lomake linkki, jossa Klarna kertoo Klarna Checkoutin aktivoinnin tilanteen ja Klarna kysyy siellä olevalla lomakkeella lisää tietoja.

Kun tätä kautta on saatu annettua Klarnalle tiedot yrityksen omistajuuksista ja pankkitiedoista, niin Klarna käsittelee sen ja viimeistelee sopimuksen.

Jos Avaa lomake linkistä ei näy Klarnan kyselylomaketta, niin kyse voi olla siitä, että Klarna Checkoutin kysyy näitä tietoja vasta kun ensimmäinen aktivoitu maksu on mennyt Klarnan maksutavan läpi.

Kun sopimus on viimeistelty, niin Klarna tilittää Klarna Checkoutin kautta tehdyt maksut viikon kerrallaan aina seuraavan viikon tiistaina.

Klarna lähettää tietoa myös heidän Klarna Merchant portaalista ja miten sinne pääsee kirjautumaan. Klarna Merchant portaalia ei tarvitse käyttää päivittäisissä maksun käsittelyissä, mutta sieltä saa otettua esim. maksukulujen raportit kirjanpitoa varten.

Ennen sopimuksen viimeistelyä Klarna myös haluaa tarkistaa kaupan sisältöjä, että sieltä löytyy tarvittavat lakisivut eikä myydä tuotteita, jotka ei ole heidän sopimusehtojensa mukaisia. Tästä syystä kaupan asiakaspuoli kannattaa olla jo avoinna kun odotetaan sopimuksen viimeistelyä.

  • Jos Klarnan aktivoinnissa on ongelmaa, niin tästä kannattaa kysellä Vilkkaan verkkokauppatuesta. 
  • Jos Klarnan maksutavan aktivoinnissa kestää pitkään, niin sen tilannetta voi kysellä myös Klarnan kauppiastuesta kauppa@klarna.fi tai 09 425 99 773.

 

Klarna Checkout maksupalvelun käyttö

Klarna Checkout maksutapa tarjoaa asiakkaalle yleisimmin käytetyt maksutavat. Suomessa maksutapoina kuuttajille ovat lasku, verkkopankit ja luottokortit. Yrityksille Klarna tarjoaa maksutavoiksi laskua tai luottokorttia. Jos asiakas ei läpäise Klarnan luottotarkistusta, niin hänen maksaminen ei jää siihen, vaan hänelle tarjotaan tässä tapauksessa vain rajoitetummin eri maksutapoja.

Kun kauppaan tulee Klarna Checkoutilla maksettu tilaus, niin Klarna on hyväksynyt maksun. Kauppiaan täytyy vielä manuaalisesti aktivoida maksu kun hän siirtää tilauksen toimitukseen. 

 

Asiakkaan tunnistautuminen

Jotta Klarna tarjoaa loppuasiakkaalle laskua tai erämaksua maksutavaksi, niin asiakkaan täytyy tunnistautua maksussa. Henkilöasiakkaat voivat tunnistautua henkilötunnuksella ja yritysasiakkaat Y-tunnuksella. Klarna tekee asiakkaasta oman riskianalyysin ja sen perusteella antaa sitten valittavaksi kaikki tai osan maksutavoista asiakkaalle. Jos loppuasiakkaalla on esim. maksuongelmia ollut historisassaan, niin Klarna ei heille välttämättä tarjoa laskua lainkaan valintana.

Jos Klarnalle tunnistautuu yrityksenä, niin yrityksenä on mahdollista saada lasku tai luottokortti maksutavoiksi. Yrityksenä tunnistautuessa ei voi maksaa verkkopankilla.

Huomaa! Kun asiakas tekee tilauksen kauppaan Klarna Checkout makstutavalla, niin tästä muodostuu maksuvaraus, joka kauppiaan täytyy erikseen aktivoida oikeaksi maksuksi. Sen saa tehtyä oletuksena asettamalla tilauksen Toimituksessa tai Toimitettu tilaan. Aktivoinnin saa tehtyä myös tilauksen maksutavan välilehdeltä löytyvästä Aktivoi varaus napista. 

 

Tilauksen käsittely

Asiakkaiden Klarna Checkoutilla maksamat tilaukset täytyy kauppiaan aktivoida, jotta ne muuttuu oikeiksi maksuiksi. Tällöin riippuen loppuasiakkaan valitsemasta maksutavasta Klarna veloittaa maksun oikeasti loppuasiakkaalta joko lähettämällä laskun tai sitten hoitamalla verkkopankki- tai luottokorttimaksut eteenpäin. 

Maksuvarauksen aktivointi

Asiakkaan maksaessa muodostuu Klarnalle maksuvaraus, joka on voimassa vajaan kuukauden. Maksuvaraus täytyy kauppiaan aktivoida, että se muuttuu "oikeaksi maksuksi". Aktivoinnin Klarnan sopimusehtojen mukaisesti voi tehdä toimittaessaan tilauksen, joten tästä syystä oletuksena kaupan Klarna Checkout maksutavan asetuksissa on määritelty, että tilauksen merkitseminen "toimituksessa" tai "toimitettu" tilaan aktivoi maksuvarauksen. Jos maksuvarausta ei aktivoi sen voimassaolin aikana, niin sitä ei saa enää aktivoitua kaupan kautta vaan täytyy olla yhteydessä Klarnan kauppiastukeen.

 

 

Klarnan maksuvaraus aktivoituu automaattisesti oletuksena, kun tilaus merkitään Toimituksessa tai Toimitettu tilaan.

Kun Klarnan maksuvaraus on aktivoitu, niin siitä muodostuu oikea maksu. Kun maksuvaraus on aktivoitu, niin siitä löytyy tarkemmat tiedot tilauksen maksutavan välillehdeltä. Klarnan maksuvaraus on mahdollista aktivoida myös tämän sivun alareunassa olevasta "Aktivoi varaus" -napista.

 

 

Aktivointien tarkistaminen

Voit myös tarkistaa kaupan hallinnasta kohdasta Tilaukset > Tapahtumat > Klarna Checkout niitä tilauksia, jotka on maksettu Klarna Checkoutilla. Siellä näkyy listassa esimerkiksi suoraan maksun aktivoinnin aikaleima kun maksu on aktivoitu. Hyvänä rutiinina on tarkistaa esim. kerran viikossa, että kaikki käsitellyt tilaukset on aktivoitu normaalisti.

 

Maksun palauttaminen

Maksuvarauksen saa peruutettua, jos sitä ei ole vielä aktivoinut. Tämän voi tehdä joko asetamalla tilaus Hylätty tilaan tai tilauksen maksutavan välilehdellä napsauttamalla Peruuta varaus nappia.

Jos maksuvaraus on jo aktivoitu, niin tällöin on mahdollista tehdä kokonainen tai osittainen rahojen palautus asiakkaalle. Tilauksen maksutavan välilehdellä kohdassa Tilaukset > Näytä tilaukset > [avaa tilaus] > [avaa maksutavan välilehti] > Palautukset voi tehdä palautuksen. Kyseisen sivun alareunassa on tarkemmin kuvattu miten palautuksia voi tehdä.

Huomaathan, että Klarnan palautuksen tekeminen ei muuta kaupassa olevan tilauksen tietoja, joten jos tilaukselta haluaa esim. yhden tuotteen pois, niin se täytyy tehdä erikseen muokkaamalla tilausta.

 

Klarna Checkout maksutavan asetukset

Klarna Checkoutin maksutavalle on myös asetuksia, joilla voidaan muuttaa sen toimintaa tietyiltä osin. Klarna Checkoutin asetukset löytyvät kohdasta Asetukset > Maksu > Klarna Checkout > Asetukset.

Yläosan asetuksissa näkyy kauppiastunnus (eid) ja salainen avain, kun Klarnalta on tullut aktivointiprosessin lopuksi tunnukset kauppaan. Näihin kenttiin tunnukset tulee automaattisesti ja niihin ei normaalisti tarvitse koskea.

Klarna Checkoutin näkymiseen kaupassa löytyy sitten seuraavat asetukset.

- Maksupainike ostoskorissa -valinta lisää ostoskoriin "Osta heti" -painikkeen, jota painamalla Klarna Checkout pikakassa avautuu uuteen modaali-ikkunaan. Vaihtoehtoisena tapana tälle on näyttää Klarna Checkoutin maksulomake ostoskorissa.

- Maksupainike tuotesivulla -valinnalla "Osta heti" -painike voidaan näyttää jo tuotesivulla, josta avautuu pikakassa tuotesivun päälle. Tätä suositellaan käytettäväksi vain, jos verkkokaupasta tilataan tyypillisesti vain yksi tuote kerrallaan eikä ole tarvetta antaa asiakkaan lisätä erilaisia tuotteita ostoskoriin.

- Maksupainike tuoteryhmäsivulla näyttää "Osta heti" -painikkeen tuotelistauksessa tuotteen yhteydessä. Tätä suositellaan käytettäväksi vain, jos verkkokaupasta tilataan tyypillisesti vain yksi tuote kerrallaan eikä ole tarvetta antaa asiakkaan lisätä erilaisia tuotteita ostoskoriin.

- Maksulomake ostoskorissa -valinnalla Klarna pikakassa voidaan näyttää ostoskorin alaosassa, ilman että pikakassa avautuu modaali-ikkunaan. Klarna Checkotin maksulomake on tällöin upotettuna ostoskorisivulla ostoskorin sisällön alapuolella. Jos tätä upotusta halutaan käyttää, niin kannattaa testata ja varmistaa, että mobiililaitteilla maksulomake toimii myös normaalisti. Riippuen teemasta ja sen rakenteesta upotettu lomake ei toimi välttämättä täysin responsiivisesti. Oletusnäkymä "Maksupainike ostoskorissa" on tämän suhteen varmempi tapa esittää Klarna Checkotin maksulomake asiakkaalle.

 

Tilauksen aktivointi voidaan määrittää maksutavan asetuksissa tapahtumaan seuraavissa vaiheissa automaattisesti:

  • Kun tilaus laitetaan tilaan valmis toimitettavaksi
  • Kun tilaus laitetaan tilaan toimituksessa
  • Kun tilaus laitetaan tilaan toimitettu
  • Kun tilaukselle tallennetaan seurantakoodi (Posti ja Matkahuolto)

Tilauksen aktivointi tarkoittaa laskun viimeistelyä. Kun asiakas tilaa Klarna Checkoutilla, niin siitä muodostuu maksuvaraus, mikä täytyy kauppiaan vielä aktivoida erikseen. Klarnan sopimusehtojen mukaan kauppias voi aktivoida tilauksen aikaisintaan, kun tilaus siirretään toimitukseen, joten tästä syystä oletuksena "toimituksessa" ja "toimitettu" tilat aktivoivat Klarnan maksuvarauksen.

 

Klarna Checkoutin maksutavalle on lisäksi erilaisia Kyllä/Ei -asetuksia.

Näytä Klarna-widget tuotesivulla viittaa tuotesivun hinta-laatikossa näkyvään Klarnan tekstiin. Jos kaupassa on vaihtoehtoisia maksutapoja, niin tämä voidaan haluttaessa asettaa pois näkyvistä.

Piilota yhteystiedot asetuksella voidaan piilottaa kaupan asiakaspuolella aivan alareunassa oleva "Klarna Checkout -kauppiaan tiedot" linkki.

Piilota tilauspainikkeet asetuksella voidaan piilottaa kaupan normaalin ostoprosessin "tilaa" napit. Jos Klarna Checkout on ainoa kaupan maksutapa, niin normaali tilausprosessi kannattaa yleensä piilottaa kokonaan, koska sitä ei tällöin tarvita.

Piilota normaalista tilausprosessista Jos kaupassa on useampia maksutapoja, niin ne löytyvät normaalista tilausprosessista. Klarna Checkout on pikakassa, jota on tarkoitus oletuksena käyttää suoraan ostorkorista ja yleensä se halutaan piilottaa kokonaan normaalista tilausprosessista.

Näytä kommenttikenttä maksusivulla asetuksella viitataan yleisen tilauksen lisätietoja kentän näkyvyyteen. Se näkyy oletuksena tilausprosessin lopussa, mutta koska Klarna Checkoutia käytetään normaalisti suoraan ostoskorista tätä kenttää ei näytetä asiakkaalle. Tällöin tilauksen lisätietoja kenttä voidaan tuoda näkyviin suoraan Klarna Checkoutin maksulomakkeelle.

Salli erillinen toimitusosoite on nykyään oletuksena sallittu. Aiemmin Klarnan laskun piti käytännössä mennä aina tilauksen toimituksen kanssa samaan osoitteeseen ja Klarna Checkoutin maksutavan toiminnan voi sen osalta muuttaa tällä asetuksella.

Automaattinen lähetyslistan luonti jos on päällä, niin tällöin tilaukselle luodaan automaattisesti lähetyslista, kun tilaus maksetaan. Jos tilaukset yleensä käsitellään ja toimitetaan kaupasta samana päivänä, niin tällöin tämä automatiikka voi olla päällä. Jos tilauksien toimituksessa voi mennä joskus useampia päiviä, niin on yleensä parempi, että lähetyslistan luo vasta silloin sen päivän päivämäärillä.

Näytä uutiskirjeen tiaus maksusivulla asetuksella on mahdollista lisätä verkkokaupan uutiskirjeen tilaaminen näkyviin suoraan Klarna Checkoutin maksulomakkeen yhteyteen. Tämän asetuksen lisäksi kohdassa Asetukset > Markkinointi > Uutiskirjeet > Lisäasetukset täytyy tämä ominaisuus olla käytössä.

 

 

Asiakastyyppi asetuksella voidaan määritellä minkälaisena asiakkaana Klarna Checkoutiin voi tunnistautua. Oletuksena asetuksessa on valittuna "Kuluttaja ja yritys", jolloin Klarna Checkout oletuksena kysyy kuluttajan tietoja, mutta asiakas voi vaihtaa olevansa yritys ja sen jälkeen tunnistautua yrityksenä. Jos asetuksessa valitsee "Yritys ja kuluttaja", niin tällöin oletuksena kysytään yrityksen tietoja, mutta voi valita olevansa kuluttaja. Jos valitaan, että vain kuluttaja tai vain yritys voi olla asiakkaana, niin tällöin näytetään vain näille sopivia kenttiä Klarnan maksulomakkeessa.

Käyttöehdot asetuksella voidaan valita mistä kaupan käyttöehdot löytyvät. Tähän linkitetään Klarna Checkoutin lomakkeessa. Kaikki tarvittavat Klarnan ehtojen tekstit löytyy suoraan maksutavan käyttöliittymästä, joten Klarna Checkoutin käytöstä sinällään ei tarvitse lisätä ehtoja erikseen, mutta kaupan omat ehdot linkittyy maksulomakkeesta myös tämän asetuksen perusteella.

 

Ulkoasun elementit

Verkkokaupan ulkoasuun voi lisätä halutessaan seuraavanlaisia valmiita elementtejä kohdassa  Ulkoasu > Ulkoasun yksityiskohtainen muokkaus.

Kun haluamaansa alueeseen lisää uutta sivuelementtiä, niin aihealueesta "Ostoskori ja tuotteet" löytyy "Linkki ostoskoriin ja Klarna Checkout -maksupainike" joka lisää perinteisen ostoskorilaatikon sekä lisäksi "Osta heti" -napin, josta saa Klarnan pikakassan auki millä tahansa sivulla ja sen lisäksi löytyy "Maksu"-aihealueesta seuraavanlaiset elementit. Näillä voidaan näyttää Klarna Checkoutin tukemien maksutapojen logoja.

  • Klarna Checkout - Logo
  • Klarna Checkout - Maksutapojen logot
  • Klarna Checkout - Maksutapojen logot tekstin kanssa

Nämä voidaan lisätä painamalla "Lisää sivuelementti" -nappia halutussa sivuston kohdassa. Usein maksutapojen logoja sijoitetaan sivuston alatunnisteeseen.

 

Raportit

Kaupan hallinnasta kohdasta Tilaukset > myyntitilastot saa otettua kaupan tilauksista myyntiraportin, jossa näkyy koostettuna myynnin määrä ja verot eriteltynä veroluokittain.

Klarnan omassa merchant portalissa kohdassa Tilitykset > Koosta raportteja > Kauppiasportaali/API: Muokkaa saa valittua, että kuluttajien ALV näkyy tilitysraporteissa. Tämä tarkoittaa niitä viikottaisia raportteja eikä kuukauden koostetta. Verot näkyy tilitysraportin alaosassa. Klarnan omista raporteista näkyy maksupalvelun kulut, jotka kannattaa muistaa laittaa kirjanpitoon maksupalvelun kuluina.

 

Klarna Checkout FAQ: 

K: Kauppaani tuli tilaus ilman "maksettu" tilaa. Mitä se tarkoittaa?

V: Kaikki Klarna Checkoutilla maksetut tilaukset, jotka tulevat kauppaan pitäisi olla maksultaan ok ja aina "maksettu" tilassa. Jos "maksettu" tila puuttuu, niin maksutieto ei ole täydellisesti saapunut tilaukselle. Kannattaa tarkistaa, että maksu näkyy normaalisti maksupalvelussa.

Jos maksu näkyy muuten normaalisti, niin maksettu tilan voi asettaa tilaukselle ja käsitellä tilauksen normaalisti. 

 

 

Lisätietoa: Usein kysyttyjä kysymyksiä [Klarna.com]

Jaa sisältö