Etusivu » Tuki » Google Analytics

Google Analytics

Starter Yes
Mini Yes
Active Yes
Pro Yes

Google Analytics -palveluun rekisteröityminen

Verkkokaupassasi löytyy valmis Google Analytics -integraatio, jonka avulla saat Google Analytics -palvelun helposti käyttöösi ilman seurantakoodien lisäämistä kauppaasi manuaalisesti. Saat otettua Google Analytics -palvelun käyttöön kohdassa Markkinointi > Google Analytics. Tämä integraatio lisää niin kutsutut seurantakoodit automaattisesti kaikille kaupan sivuille ja lähettää kävijätiedot Google Analytics -tilisi seurantaan. Pääset seuraamaan tilillä esimerkiksi sitä, millä sivuilla kaupassasi käydään, kuinka moni vierailijoista tekee ostoksen, jättää ostosten teon kesken tai miltä sivuilta vierailija lähtee pois.

Tämän kaupan ylläpitosivun yläosassa on kohta kohdalta ohjeet Analyticsin käyttöönottoon. Ensiksi sinun tulee perustaa Google Analytics -tili, jos sellaista ei vielä ole. Jos haluat perustaa Google Analytics -tilin, voit napsauttaa asetussivulla olevaa linkkiä tai tästä: luo Google Analytics-tili.

Kun sinulla on Google Analytics -tili olemassa, syötä sen Web-Property-ID eli seurantatunnus kaupan hallinnan Markkinointi > Google Analytics -sivulla olevaan kenttään ja tallenna. Kaupassa asetuksia ei tarvitse muuta, vaan tämän jälkeen kaupan kävijätiedot lähtevät Google Analytics -tilillesi asettamaasi Googlen seurantatunnukseen perustuen.

 

Tämä tieto löytyy Google Analyticsissa kohdasta Järjestelmänvalvoja > Tilin asetukset ja siellä on kohta Seurantatunnus.

 

Raportit alkavat näkyä noin vuorokauden kuluttua rekisteröitymisestäsi. Seurantakoodin toimisen saat testattua myös katsomalla Google Analytic -tililläsi reaaliaikaista näkymää ja siirtymällä kaupassasi asiakaspuolella eri sivuille. Mikäli seurantakoodi toimii, reaaliaikaisessa seurannassa näkyy sivujen lataukset.

 

Myyntilukujen tilastointi Google Analyticsissa

Verkkokaupan integraatio lähettää kaupankäyntiin liittyen tilauksien tiedot Google Analyticsille, mutta Google Analytcsi -tili ei oletuksena seuraa myyntilukuja. 

Google Analytics täytyy asettaa seuraamaan verkkokaupan myyntiä vielä erikseen Analyticsin omista asetuksista, jolloin voidaan tarkastella mikä hakusanat ja lähteet tuottavat eniten myyntiä. Verkkokauppasivustosi määritetään Google Analyticsissa verkkokaupaksi kohdassa Järjestelmänvalvoja > Verkkokaupan asetukset asettamalla verkkokaupan seurannan asetukset aktiiviseksi. 

Google Analyticsissa Verkkokaupan asetukset -sivulla on asetus Ota käyttöön verkkokauppa, joka pitää olla käytössä, että Google Analytics seuraa verkkokauppasi myyntiä.

 

Verkkosivujen vahvistaminen

Jos verkkosivuasi ei ole vielä vahvistettu esimerkiksi ottamalla Googlen verkkovastaavan työkaluja käyttöön, Google Analytics pyytää vahvistamaan, että kyseessä on sinun omat verkkosivusi. Vahvistuksessa täytyy käyttää vaihtoehtoista menetelmää. Tässä ohjeessa käyty läpi, miten vahvistaminen onnistuu.  

 

Verkkopankkien ja muiden väärien lähteiden poissulkeminen

Jos verkkokaupan ostokset näkyvät lähteissä tulevan verkkopankeista ja muista vääristä lähteistä, niin Google Analytics -tilillä kohdassa Järjestelmänvalvoja > .js Seurantatiedot > Viittaustan poissulkemisluettelo voit lisätä väärät lähteet listalle ja poissulkea ne viittauksista.

Täällä Googlen ohjeita aiheesta: https://support.google.com/analytics/answer/2795830?hl=fi

 

Google Analytics seurannan asettaminen manuaalisesti

Jos Analyticsin automaattinen integraatio ei jostain syystä ole haluttu tapa tehdä seurantaa, vaan halutaan esimerkiksi käyttää itse muokattua seurantakoodia, kaupan hallinnassa kohdassa Asetukset > Yleiset asetukset > Lisäasetukset löytyy kentät kaupan yleiselle head-alueelle, jonne seurantakoodin voi lisätä manuaalisesti.

Sen lisäksi kaupan hallinnassa kohdassa Asetukset > Ostoskorin asetukset > Tekstit voi kenttään Tilausvahvistussivun teksti / Kumppaniyrityksen seurantakoodi lisätä konversion koodin ja muokata koodiin tarvittaessa kentän info-pallukasta näkyviä paikkamerkkejä eli TLE-muuttujia.

Jotta Analytics toimii, tulee sinun valita joko automaattinen tai manuaalinen tapa lisätä seurantakoodi kauppaasi.

 

Google Analytics FAQ

K: Olen asettanut Google Analyticsin käyttöön, mutta Google Analyticsissa ei näy mitään tietoa.
V: Google Analyticissa tiedot näkyvät päivän parin viiveellä. Jos kyse ei ole tästä, niin kannattaa varmistaa, että halutun Google tilin halutun näkymän seurantatunnus on asetettuna kaupan asetuksiin. 

K: Google Analyticsiin menee tietoa, mutta niissä ei näy myyntisummia. Miten kaupan saa lähettämään tietoa summista?
V: Kaupasta lähtee aina tiedot summineen ja siihen ei ole asetuksia. Google Analytcisin tilin näkymässä on asetus verkkokauppaseurannasta ja se täytyy olla aktiivinen.

 

 

Jaa sisältö