Google AdWords

Starter Yes
Mini Yes
Active Yes
Pro Yes

oogle AdWords mahdollistaa verkkokaupan mainostamisen Googlen hakutulossivuilla sekä Googlen sisältöverkostossa. Huolellisesti rakennettu mainoskampanja AdWordsissa on kustannustehokas tarkan kohdennettavuuden ansiosta.

Käyttöönotto

Google AdWordsiin kirjaudutaan luomalla Google-tili. Voit käyttää AdWordsiin samaa tilä kuin Google Analyticsiin. Yhdellä Google-tilillä voi hallita vain yhtä AdWords-tiliä.

  1. Luo verkkokaupallesi tili osoitteessa adwords.google.fi
  2. Luo ensimmäinen kampanja
  3. Täytä laskutustiedot tilillesi

Kun nämä vaiheet ovat suoritettu, mainoksia alkaa näkymään hakutuloksissa ja muissa valitsemissasi mainospaikoissa.

Tulosten seuraaminen

Markkinointia tehtäessä on erittäin täkeää mitata kampanjan tehokkuutta, jotta voit kohdentaa markkinointibudjettiasi vain tulosta tuottaviin mainoksiin ja hylätä tehottomat mainokset.

Verkkokaupan tilausvahvistussivulle lisätään seurantakoodi, jonka avulla saadaan tieto mainosten kautta tulleista myynneistä.

  1. Siirry sivulle http://adwords.google.fi
  2. Mene kohtaan Työkalut > Tulokset
  3. Luo uusi tulos napista "+konversio" ja anna sille nimeksi esimerkiksi "Tilaus"
  4. Valitse arvo-kohtaan, että arvo voi muuttua

  5.  Jatka eteenpäin ohjeita seuraten, kunnes kysytään "Kuka tekee muutokset verkkosivustosi koodiin?".
    • Valitse "Teen itse" ja kopioi n.20 rivin mittainen koodi talteen
    • Avaa verkkokaupan hallinnassa Markkinointi > Google Adwords -sivu ja liitä koodi sinne

     

     

    Uusi Adwordsin beta näkymä

    Uudessa Adwordsin hallinnassa konversion koodin saa tehtyä napsauttamalla yläosasta jakoavainta ja sen jälkeen valitsemalla "Conversions". Uuden Adwords beta näkymän seurantakoodit poikkeavat rakenteeltaan aiemmasta ja testatessa ne ovat toimineet huonommin. Tästä syystä suositellaan käyttämään perinteisen näkymän kautta otettua konversion seurantakoodia.

    Jos käytössä on uusi Adwords beta näkymä, niin oikeasta yläkulmasta kun napsauttaa jakoavainta, niin aukeavan valikon ylänurkasta pääsee palaamaan normaaliin Adwordsin näkymään.

     

     

    Jos uudempia Google Adwordsin seurantakoodeja haluaa kokeilla, niin kaupan asetuksissa kohdassa Asetukset > Yleiset asetukset > Lisäasetukset voi kopioida kaupan head alueelle yleisen "global site tagin".

    Sitten kohdassa Asetukset > ostoskorin asetukset > Tekstit > Kiitossivun teksti voi lisätä kenttään "conversion event snippetin". Kun tähän kenttään lisää koodia, niin pitää muistaa laittaa kenttä kooditilaan ensin siitä sen yläreunan <>-napista.

     

Linkitys Google Analyticsiin

Kun linkität AdWords-tilin Google Analyticsiin, saat Analytics-raporteissa tietoa myös mainosten näkyvyydestä. Analytics-tilin voit liittää AdWordsin hallinnassa Oma tili > Linkitetyt tilit -sivulla.

 

avainsanat: markkinointi, haku, hakukone

Jaa sisältö