Support Vilkas Suite

SMS-meddelanden i webbutiken | Vilkas Group

Skriven av Vilkas | 2020-dec-10 22:00:00
Starter
Mini
Active
Pro
Denna funktion kommer att avlägsnas. Rekommenderas att inte tas i bruk i din nya butik.

Med funktionen SMS-utskick kan man skicka SMS-meddelanden till kunderna eller webbutikens administratör. Textmeddelandena skickas med hjälp av Labyrintti Medias tjänst. SMS-meddelandena kan skickas för samma händelser som e-postmeddelandena. Meddelandena kan endast skickas till svenska och finska mobilnummer.

Användarinstruktioner

För att börja använda tjänsten för SMS-meddelanden måste du registrera dig hos Labyrintti Media på sidan Inställningar > SMS-utskick > Registrering hos Labyrintti Gateway genom att klicka på "Registrera". Du får då bekräfta din registrering för SMS-utskick hos Labyrintti Media (den sidan visas på finska). När du har bekräftat din registrering flyttas du tillbaks till webbutikens admin och ditt användarnamn och lösenord sparas automatiskt i inställningarna.

Labyrintti kommer sedan att kontakta er för att gå igenom ert avtal samt betalning, om du vill kontakta Labyrintti direkt så finns deras kontaktuppgifter här. När avtalet är klart kan du börja använda tjänsten.

SMS-utskicken aktiveras på sidan Inställningar > SMS-utskick > Utskick. Det finns olika SMS-utskick till kunder och till administratören. Du aktiverar utskicket genom att klicka i rutan för "Aktiv" och sedan klicka på "Spara".

SMS-meddelandets innehåll kan ändras genom att klicka på utskickets namn. Maxlängden för meddelandet är 480 tecken som skickas i max tre meddelanden per utskick. För att allt ska skickas i ett meddelande får det vara max 160 tecken. Alla meddelanden som har fler tecken skickas som flera meddelanden och hos Labyrintti har varje meddelande ett fast pris. Det är möjligt att lägga till platshållare i meddelandena enligt listan. Systemet byter då automatiskt ut platshållaren mot den valda informationen när meddelandet skickas. T.ex. ett meddelande som definieras så här: "Vi har tagit emot din order #Alias" skickas så här: "Vi har tagit emot din order 123".

  • För att kunna skicka sms till kunderna bör man ställa in telefonnummer som obligatoriskt i varukorg- och registreringsinställningarna.
  • Meddelandet skickas till fakturaadressens ifyllda telefonnummer i följande ordning: mobiltelefon, telefon arbete, telefon hem, telefon.
  • Meddelandet skickas till kunden på det språket som kunden har använt. Till administratören skickas meddelandet på det språket som används i admin.
  • Meddelanden till administratören kan skickas till flera telefonnummer genom att skilja dem med ett komma.
  • Om inget telefonnummer ställs in för administratören skickas meddelandet till telefonnumret för butiken.