Support Vilkas Suite

Klarna | Vilkas Group

Skriven av Vilkas Support | 2018-aug-27 21:00:00
Starter
Mini
Active
Pro

Klarna Checkout är ett betalsätt som erbjuder kunderna möjligheten att betala sin order i webbutiken via t.ex. faktura, direktbetalning eller kreditkort. Kundens kreditvärdighet kontrolleras vid betalning och Klarna står för kredit- och bedrägeririsken vid betalning via faktura. Klarna tar även hand om att skicka fakturan till kunden samt om det behövs påminnelser. Du som handlare behöver alltså inte tänka på att behöva skicka fakturor eller oroa dig för om kunden inte skulle betala. Har kunden betalt via Klarna Checkout får du alltid dina pengar.

Ändringar 2017-01-11:

 

Företagsfaktura finns nu som betalsätt i Klarna Checkout. Funktionen kan läggas till på sidan Inställningar > Betalning > Klarna Checkout > Inställningar i menyn för "Kundtyp". När man gjort valet att ha med företag som kundtyp så dröjer det ca. två arbetsdagar för Klarna att aktivera ändringen. När kunderna då gör en beställning kan de välja att beställa som företag och de måste då fylla i sitt organisationsnummer istället för sitt personnummer.

Förbättringar i användningen:

  • På betalsidan har fältet för land flyttats till att vara det första fältet så att kunden enklare ser det (då man har flera land aktiverade).
  • Modalfönstrets "Fortsätt handla"-knapp har flyttats till det vänstra hörnet och det finns nu ett fält i inställningarna för att ändra knappens text.
  • En ny inställningar har lagts till för att kunna dölja Klarna Checkout från den vanliga beställningsprocessen.
  • Leveransdatumet kontrolleras om butiken använder inställningen för att kunna välja leveransdatum (Inställningar > Varukorgsinställningar > Önskad leveranstid) och valet av leveransdatum är obligatoriskt.
  • Ett nytt fält har lagts till i inställningarna för Klarna Checkout för att kunna ändra texten på den vanliga "Gå till kassan"-knappen.
  • En inställning har lagts till för att kunna visa fältet för beställningskommentar i betalningsmodalen.

 

Användarinstruktioner

Klarna Checkout är standardbetalsättet i alla nya webbutiker. Det behövs inget separat avtal med Klarna. När testbutiken aktiveras skickas information till Klarna att betalsättet ska aktiveras och inom 1-3 arbetsdagar aktiveras betalsättet och betalningar kan då tas emot. Du får ett meddelande via e-post när betalsättet aktiverats.

Fram tills att betalsättet aktiveras ligger det i testläget och du kan göra testbeställningar.

Om webbutiken skapades innan den 1 maj 2015 eller om Klarna Checkout-betalsättet raderats, kan du skapa betalsättet på nytt på sidan Inställningar > Betalning.

Betalningen genomförs i Klarnas snabbkassa som hoppar över webbutikens vanliga beställningsprocess. På så sätt kan man få beställningsprocessen på en sida, vilket har ökat konverteringen för många webbutiker.

Inställningar

Betalsättets inställningar finns på sidan Inställningar > Betalning > Klarna Checkout > Inställningar.

Betalknapp på varukorgssidan lägger till en “Köp nu”-knapp direkt i varukorgen. Om man klickar på den så öppnas Klarna Checkout-kassan i ett nytt modalfönster ovanpå kassan.
Om man inte använder det valet måste kunden gå igenom den vanliga beställningsprocessen och Klarna Checkout visas då i slutet av beställningsprocessen.

Betalknapp på produktsidan lägger till en “Köp nu”-knapp redan på produktsidan som också öppnar Klarna Checkout i ett modalfönster ovanpå produktsidan. Detta rekommenderas om kunder vanligtvis bara beställer en produkt åt gången i webbutiken.

Betalknapp på kategorisidan lägger till “Köp nu”-knappen för produkter som visas redan i kategorinivån.

Betalformulär på varukorgssidan visar Klarna Checkout-kassan direkt under varukorgen istället för att öppna ett modalfönster.

Aktivera beställningen när kan användas för att automatiskt aktivera beställningen vid följande status:

  • När beställningen markeras som “Färdig att skickas”
  • När beställningen markeras som “Skickad”
  • När beställningen markeras som “Levererad”
  • När spårningskoder sparas för beställningen om man använder Posti och Matkahuolto

Att aktivera beställningen betyder att betalningsreservationen hos Klarna aktiveras.

Designelement

Man kan lägga till följande element i designen från sidan Design > Avancerad design.

I ämnesområdet Varukorg och beställning finns ett element “Länk till varukorgen med Klarna Checkout” som visar en vanlig länk till varukorgen men som också har en “Köp nu”-knapp längst ner som då öppnar Klarna Checkout-fönstret från vilken sida som helst.

I ämnesområdet Betalning finns elementen:

  • Klarna Checkout - Logotyp
  • Klarna Checkout - Visning av betalsätt (visar betalsättens logotyper)
  • Klarna Checkout - Tooltip (visar betalsättens logotyper inklusive text)

I ämnesområdet Varukorg och beställning finns ett element för en länk till varukorgen med en "Köp nu"-knapp:

  • Länk till varukorgen med Klarna Checkout

I ämnesområdet Val av land och valuta finns ett element som kan användas för att byta både land och språk för kunden:

  • Välj land med hjälp av flaggor (Klarna Checkout)

De här elementen kan läggas till genom att klicka på “Infoga sidelement” i det område du vill ha elementet.

Beställning

Beställningen av varukorgens innehåll kan göras via Klarnas snabbkassa från vilken sida som helst i butiken. I betalsättets inställningar kan man ställa in på vilka sidor “Köp nu”-knappen ska synas.

Om webbutiken använder andra betalsätt än Klarna Checkout så visas knappen "Gå till kassan" som går till den vanliga beställninsprocessen. "Köp nu"-knappen öppnar Klarna Checkout direkt.

I snabbkassan fyller kunden i sina uppgifter och slutför beställningnen. Som standard betalar kunden via faktura i Klarna Checkout. Direkt efter köpet har kunden möjlighet att ändra betalsätt till kreditkort, direktbetalning via bank eller delbetalning.

Hantering av beställningar

Beställningens betalinformation finns på sidan Beställningar > [beställning] > Klarna Checkout.

Aktivera reservation-knappen används för att aktivera en reserverad betalning i Klarnas system (Obs! aktiveringen kan ställas in som automatisk i olika situationer genom inställningar på sidan Inställningar > Betalning > Klarna Checkout > Inställningar). Enligt Klarnas regler ska aktivering ske först när beställningen faktiskt skickats till kunden. Efter aktivering läggs information till i “Betalningen aktiverad: datum/tid”. Om man vill aktivera flera beställningar samtidigt kan man göra det på sidan Beställningar > Beställningar genom att klicka i de beställningar man vill aktivera och sedan klicka på "Lägg till" och "Klarna Checkout - Aktivering".

Avlägsna reservation-knappen används för att radera en reserverad betalning från Klarnas system. Om man ändrat beställningens status till "Avvisad" så avlägsnas reservationen automatiskt och man behöver då inte klicka på knappen. Detta kan bara göras om betalningen inte har aktiverats än. När betalningen raderats läggs information till i “Betalningen avlägsnad: datum/tid”.

Återbetalning

Det är möjligt att göra en partiell eller full återbetalning på betalningen för en beställning på sidan Beställningar > [beställning] > Klarna Checkout > Återbetalningar. Återbetalningar kan endast göras när betalningen aktiverats.

  • Gör full återbetalning-knappen används för att betala tillbaka hela det resterande beloppet till kunden.
  • Om du bara vill återbetala en del av beloppet gör du först ändringar i tabellen och klickar sedan på Gör partiell återbetalning-knappen.
  • Om du ändrar antal levererade produkter, fyll då i det antal som faktiskt levererats till kunden. Skillnaden mellan originalantalet och det nya antalet är det antal som används för att återbetala beloppet till kunden. T.ex. om kunden beställde 4 stycken, men du kan bara leverera 3 stycken, fyll då i levererat antal som 3. Då återbetalas enhetspriset för 1 produkt.
  • Om du vill ge rabatt för en produkt lägger du till rabattbeloppet i Rabatt för produkt-fältet.
  • Om du vill återbetala en del av produktpriset ändrar du beloppet i Totalpris-fältet. Då återbetalas skillnaden mellan originalbeloppet och det nya beloppet till kunden.
  • Text för återbetalningen-fältet kan användas för att lägga till en extratext som förklaring för rabatten/återbetalningen.
  • Du kan även ge en extrarabatt för hela beställningen genom att fylla rabattbeloppet i Extrarabatt för hela beställningen-fältet längst ner i tabellen.

Mer information: