Support Vilkas Suite

Hur lägger man till Matkahuolto som leveranssätt i webbutiken? | Vilkas Group

Skriven av Vilkas Support | 2015-mar-24 22:00:00
Starter
Mini
Active
Pro

Du kan integrera din webbutik med Matkahuoltos leveranstjänst. Matkahuolto är en av de ledande leverantörerna i Finland och passar utmärkt om du vill expandera just till Finland. Matkahuoltos Närpaket-tjänst låter kunderna hämta sina paket från det utlämningsställe som är närmast dem.

För att kunna lägga till Matkahuolto i din webbutik behöver du användaruppgifter från Matkahuolto. Ta kontakt med Matkahuoltos företagsförsäljning för att få dessa uppgifter.

Skapa leveranssättet

Skapa ett leveranssätt på sidan Inställningar > Leverans som vanligt genom att lägga till ett namn och den räknemodell du vill använda. Om du använder flera av Matkahuoltos tjänster (Busspaket, Expresspaket, Distributionspaket, Lokalpaket osv.) skapa då ett leveranssätt per tjänst.

Fyll i dina uppgifter från Matkahuolto

Uppgifterna fyller du i på sidan Inställningar > Matkahuoltoinställningar.

Lägg till webbutikens leveranssätt i Matkahuoltos tjänst

Öppna sidan "Leveransmetoder".

På sidan finns en lista med de leveranssätt du har skapat.

Välj den "Matkahuoltotjänst" som hör till varje leveranssätt. Om du har andra leveranssätt som inte hör till Matkahuolto så väljer du ingenting för dem.

Om du vill skicka tracking-koder till kunderna via e-post så aktiverar du det på sidan Inställningar > E-postutskick >  Annan > Matkahuolto - Beställningens spårningskoder.

Beställning via Matkahuolto

När kunden väljer Närpaket-tjänsten som leveranssätt tillkommer ett nytt steg för att välja ett av Matkahuoltos utlämningsställen.

Kunden kan välja ett av de fem utlämningsställen som är närmast leveransadressen.

Eller så kan kunden välja ett helt annat utlämningsställe genom att söka med postnumret.

Du kan skapa beställningsdokumentet på sidan Beställningar > [beställning] > Matkahuolto.

Det är även möjligt att ändra Matkahuoltotjänst samt utlämningsställe här.

Skapa beställningsdokumentet och tracking-koden genom att klicka på Skapa beställningsdokument.

När tracking-koden är skapad kan du skriva ut paketkortet genom att klicka på beställningens nummer.

Spårningsuppgifterna kan skickas till kundens email genom att klicka på Skicka numret till kunden.

Spårningsuppgifterna kan raderas genom att klicka på Radera beställningsdokument.

Se även: