Nya e-handlare frågar ofta vad en rimlig fraktkostnad är. Det här är såklart en viktig fråga eftersom en för hög fraktkostnad i varukorgen lätt kan sänka kundens köpvilja. E-handlaren vill säkert helst överföra hela fraktkostnaden direkt till kunden, men eftersom logistik är ganska dyrt av olika skäl, kan det lätt bli en orimligt hög kostnad för kunden.
E-handlaren bör alltid tänka från kundens synvinkel. Kunden borde inte stå till svars för leveransföretagets kostnader om ett annat företag, till exempel från utlandet, kan frakta billigare. Fraktkostnaden har en stor psykologisk påverkan och därför kan man med kostnaden påverka kundens åsikt om butikens prisvärdhet.
Ett alternativ är att bestämma fraktkostnaden beroende på beställningens vikt. Det gör det enkelt för e-handlaren att överföra kostnaderna direkt från logistikföretagets prislista. Med detta finns dock några mindre bra sidor.
Om man sätter ett fast pris på frakten blir det enklare för kunden att få en tydlig bild av kostnaderna och att jämföra med konkurrerande butiker. Jämförelsen görs av kunderna i vilket fall, så den borde man inte försöka stoppa utan istället är det bättre att försöka ha en konkurrenskraftig och öppen prissättning.
Fraktkostnaden kan sättas som intervaller och vara kostnadsfri om beställningen är tillräkligt stor. En sådan prissättning uppmuntrar till att öka beställningen. Prissättningen blir också väldigt tydlig för kunden. Man kan då visa priset på de olika intervallerna och hur mycket som behövs läggas till i varukorgen för att kunden ska få fri frakt.