Den 3 dec 2018 trädde ett förbud mot onödig geoblockering i kraft inom EU. E-handlare måste följa de nya reglerna vid leverans till andra EU-länder. I det här blogginlägget kan du läsa mer om vad du som e-handlare behöver göra och hur du ändrar inställningarna i din Vilkas-butik.
Med en webshop hos Vilkas är det enkelt att sälja till andra länder. Internationell handel blir också mer och mer intressant för små och medelstora handlare. Genom att sälja till andra länder, kan du utöka din marknad och öka försäljningen.
En del e-handlare vill dock inte leverera till alla länder och har förlitat sig på en process som kallas geo-blocking eller geoblockering. Geoblockering kan t.ex. helt blockera användare i vissa länder från att komma in i webbutiken eller blockera dem från att beställa produkter till en adress i ett specifikt land. En del webbutiker har även visat olika priser för besökare från olika länder.
15% av européerna handlar redan i webbutiker från andra EU-länder, än det land de själva befinner sig i. Europeiska unionen vill att den här siffran ska bli större och jobbar för en gränslös, fri e-handel inom Europa. Från den 3 dec 2018 har EU därför förbjudit geoblockering och relaterade metoder. Det specifika syftet med denna förordning är att förhindra diskriminering vid köp på nätet på grund av kundens nationalitet, bostadsort eller företagsadress.
Ändringarna påverkar nästan alla e-handlare som är baserade inom EU. Ett undantag är t.ex. webbutiker som endast säljer digitala produkter, så som nedladdningsbar musik eller e-böcker. Som e-handlare måste du själv se till att du följer de nya reglerna i din webshop.
Bland annat bör e-handlare vara uppmärksamma på dessa punkter:
Först bör du bestämma till vilka länder du ska leverera och vilka leveranssätt du vill erbjuda i de olika länderna. I det enklaste fallet levererar du bara till samma land där din butik finns.
Gå sedan igenom de här punkterna i din butik:
Här nedan finns mer detaljerade instruktioner för de olika metoderna.
Dessa steg är bara nödvändiga om du vill definiera olika villkor för leverans till olika länder. Om du har en Starter-, Mini- eller Active-butik kan du gå till sektionen "Andra än Pro-handlare: ge leveranssätten korrekta namn".
Följ dessa steg om du vill definiera olika villkor för leverans till olika länder.
Om din butiksnivå är Starter, Mini eller Active finns inte funktionen för att begränsa leveranssätten beroende på land. Du bör då informera kunderna om allt de behöver veta i dina villkor.
Dessutom bör du namnge leveranssätten ordentligt, t.ex. "Leverans inom Sverige". I butiksadministrationen, gå till Inställningar > Leverans och välj leveranssättet du vill redigera. Namnet på leveranssättet kan du ändra i "Namn i butiken".
Om en kund väljer det här leveranssättet även om leveransadressen inte är i Sverige så kan du avvisa beställningen och kontakta kunden.
Om din butik inte redan har det alternativet, kan du skapa ett leveranssätt där kunden själv kan hämta upp sin beställning från butiken eller lagret.
Du kan erbjuda dina kunder information om eventuella begränsningar för leveranssätten i dina villkor. För att göra det går du i butiksadministrationen till Innehåll/kategorier > Förhandsvisning av innehåll. I vänsterspalten under "Sidor" kan du välja den sida du vill redigera.
Har något ändrats i plattformen eller själva butiken?
Nej, plattformen eller butiken behöver inga tekniska ändringar på grund av geoblockeringsförbudet.
Måste man nu översätta butiken till andra språk?
Nej, det är inte nödvändigt.
Måste jag ändra mina köpvillkor?
Det är inte nödvändigt.
Måste jag ändra priserna i min butik?
Geoblocking-regleringen påverkar inte prissättningen i din butik.
Kan fraktkostnaderna vara olika från land till land?
Ja, det är tillåtet.
Behöver jag göra ändringar i min butiks skatteinställningar?
Nej, du behöver inte ändra något i skatteinställningarn på grund av geoblockeringsändringarna.
Finns det en högre risk för bedrägerier om jag tillåter beställningar från hela EU?
Nej, inte nödvändigtvis. Om du vill kan du bara erbjuda betalsätt som garanterar att varorna betalas i förskott.
Till vilka länder levererar min logistikpartner?
De flesta stora logistikföretagen levererar till alla EU-länder, men ibland till olika priser. Kontrollera själv vilka alternativ som finns tillgängliga hos din logistikpartner.
Jag har skapat olika butiker för olika länder. Har jag tillåtelse att rikta kunder till rätt butik baserat på deras plats?
Detta är tillåtet om kunder kan byta till de andra butikerna när som helst, om de så vill.
Översättning från ePages blogginlägg “Geoblocking in the EU: What merchants should know (for ePages Base)”.