Statistik är den pusselbit som varje e-handlare behöver för att ta databaserade affärsbeslut, för att öka sin omsättning och för att skapa starkare kundrelationer. Det här blogginlägget handlar om fem delområden som är möjliga att utveckla och lösa genom att använda rätt slags data. Denna data är lätt att hitta med hjälp av en statistikservice. Som exempel används MonkeyDatas statistikservice som finns tillgänglig i Vilkas plattform.
Kundorientering har blivit en av de viktigaste framgångsfaktorerna när det gäller e-handel. Därför är det nödvändigt att erbjuda och kontinuerligt utveckla kundservice som är av hög kvalitet. Sidorna måste vara responsiva och mobilvänliga eftersom drygt hälften av kunderna som besöker sidorna använder mobila enheter. Kunderna favoriserar butiker där leverans och retur är kostnadsfritt. Leveransalternativen måste vara mångsidiga och det måste också finnas alternativ för att betala online och att hämta från butiken. Allt detta hjälper att öka kundlojaliteten, men det kommer inte utan kostnader. Har företaget inte oändliga resurser (till skillnad mot t.ex. Amazon, Zalando) behöver man andra medel för att täcka kostnaderna.
★ Information om omsättning (Revenue) hittar du både under MonkeyData - Översikt och MonkeyData - Produktstatistik (Statistik > MonkeyData - Översikt eller Statistik > MonkeyData - Produktstatistik).
Om snittordervärdet i din butik är lågt kan du göra olika saker för att öka det. Vad du än gör, kom ihåg att utgå från vinstmarginaler – speciellt när det gäller rabatter. Ger du för mycket rabatt för att öka värdet på beställningarna kan det leda till att du får mindre vinstmarginal per beställning eller att du i värsta fall går med förlust.
★ Snittordervärdet (Avg order value) för dina beställningar ser du under MonkeyData - Översikt.
Merförsäljning handlar om att t.ex. uppmuntra kunden att köpa en dyrare och förstås bättre version av en viss produkt. Alla kan säkert känna igen sig i den här situationen när man till exempel håller på att köpa en ny tv, mobil eller när man beställer mat på en snabbmatsrestaurang och de frågar om man vill ha en plusmeny eller en efterrätt.
När kunden öppnar en produktsida och lägger till en produkt i varukorgen kan man också använda sig av merförsäljning genom att föreslå relaterade produkter eller andra produkter som passar ihop med den produkt som kunden valde. Du kan lägga till typer av merförsäljning på sidan med till exempel rubrikerna "Andra kunder kollade också på", "Du kanske är intresserad av", "Populäraste produkter", "Produkter som ofta köps tillsammans med den här produkten" osv. Efter beställningen kan du också skicka personliga e-postmeddelanden med anknytning till de produkter som kunden beställde.
Båda sätten ger klara fördelar och kan vara väldigt effektiva, speciellt när man använder dem tillsammans. De hjälper till att betydligt öka både antalet beställningar och vinstmarginaler. Nyckeln till framgång är att visa produkter och egenskaper som faktiskt motsvarar dina kunders behov.
★ De mest kompatibla produkterna hittar du under MonkeyData - Produktstatistik.
För att öka din vinst måste du veta vilka produkter som ger högst vinst och vilka som borde prioriteras när det gäller synlighet och kampanjer. Har du en väldigt populär produkt är det sannolikt att dina kunder vill berätta varför de älskar just den produkten så mycket. Detta ger en utmärkt chans att delta i diskussioner med dem på många olika sätt, till exempel genom sociala medier eller kundenkäter.
★ Bästsäljande produkter hittar du under MonkeyData - Produktstatistik.
En bra strategi för att maximera försäljningen är att tillsammans med bästsäljande produkter rekommendera en produkt som inte säljer lika bra. Detta uppmuntrar kunder att köpa produkter utanför deras bekvämlighetszon och samtidigt ge dig en chans att bli av med produkter som inte har varit lika populära.
Vid produktinköp, börja med rimliga uppskattningar om hur mycket varor du behöver ha på lager (baserad till exempel på tidigare försäljning) och när du behöver dem. Endast på det här sättet kan du undvika att ha för mycket produkter som inte är populära på lager. Det kan vara jättesvårt att bli av med dessa produkter senare och det kan tvinga dig göra avskrivningar eller stora rea-kampanjer med förlust.
★ De produkterna som är minst populära hittar du under MonkeyData - Produktstatistik.
Genom att intensivt följa upp resultat kan du ta reda på när det behövs åtgärder som hjälper dig att nå det resultat du vill ha. Får du riktig data bakom dina beslut så börjar du känna igen vissa mönster. Med hjälp av statistiken är det lätt för dig att ta reda på de viktigaste centrala resultatindikatorerna (KPI), produkter, produktgrupper, tillverkare, heta och kalla produkter, bästa produktkombinationerna och mycket mer. Bekanta dig mer med din statistik redan idag.