2019 Q4: Postin lakko varjosti muuten erinomaista verkkokauppavuotta 2019

Etusivu » Raportit » 2019 Q4: Postin lakko varjosti muuten erinomaista verkkokauppavuotta 2019

2019 Q4: Postin lakko varjosti muuten erinomaista verkkokauppavuotta 2019

Verkkokauppiaan vuosi päättyi ristiriitaisissa merkeissä. 2019 sujui kokonaisuudessaan voimakkaan kasvun siivittämänä, mutta marraskuun aikana käyty Postin lakko jätti vuodesta ikävän sivumaun. 

Alkuvuodesta tapanamme on ollut tarkastella verkkokauppaindeksin osalta koko mennyttä vuotta sekä vuoden viimeistä kvartaalia, joka on verkkokauppiaalle parasta aikaa johtuen vilkkaasta joulumyynnistä. Vuosi 2019 oli verkkokaupalle erittäin positiivinen, ja kasvua syntyi niin tilausmäärissä kuin euromääräisessä myynnissä. Merkille pantavaa oli vuonna 2019 euromääräisen myynnin nopea kasvu.

Euroja valui verkkokauppojen läpi keskimäärin 42 % enemmän kuin vuonna 2018. Tilausten määrä kasvoi kolmen ensimmäisen kvartaalin aikana 4,5 prosentin keskimääräistä vauhtia, joten voimakas kasvu on ollut etenkin eurojen varassa. Hyvä näin, sillä vain eurot tuovat elannon verkkokauppiaille. Isossa kuvassa vuosi 2019 voidaan paketoida kaikkien aikojen parhaimpana. Verkkokauppaindeksi kokonaisuudessaan kasvoi vuoden aikana keskimäärin 26,4 %, joka on voimakkaampaa kuin aikaisempina vuosina keskimäärin. Viimeisen kvartaalin kasvu jäi vaisuksi 0,7 % kasvulla, mikä johtui pääasiassa Postin lakosta.

Marraskuussa 2019 käyty Postin lakko varjosti verkkokauppiaan muuten hyvin kulunutta vuotta. Etenkin tilausmäärien pudotus oli lakon aikana rajua. Tilausten määrä tippui marraskuussa 14 % verrattuna vuoden 2018 marraskuuhun, kun taas vuoden ensimmäisten yhdeksän kuukauden aikana tilausmäärät olivat 9 % kasvussa. Lakon vaikutuksesta tilausmäärät putosivat kokonaisuudessaan jopa neljäsosan. Lopputuloksena vuoden 2019 viimeisen kvartaalin tilausmääräindeksi laski kokonaisuudessaan 8,5 % verrattuna vuoden 2018 viimeiseen kvartaaliin. Tämä oli koko 13-vuotisen mittausjakson aikana todella poikkeuksellinen pudotus.

Lakon vaikutuksesta tilausmäärät putosivat jopa neljäsosan.

Tuntuu pahalta, kuinka rajusti verkkokauppiaat joutuivat sijaiskärsijöiksi Postin lakon aikana. Toisaalta tuntuu myös pahalta Postin puolesta, sillä lakko tarjosi Postin kilpailijoille aitiopaikan hankkia satoja uusia yritysasiakkaita”, kommentoi Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski tilannetta.

Vuodesta 2020 odotetaan hieman maltillisempaa nousuineen ja laskuineen kuin mitä vuosi 2019 oli. “Tosin talouden yleinen tilanne alkaa olemaan erittäin herkkä poikkeuksellisen pitkän nousukauden kiriessä kohti huippuaan ja sen jälkeen vääjäämätöntä romahdusta, josta ennustetaan tulevan raju. Toivottavasti tätä ei kuitenkaan tule. Jos tulee, niin onneksi verkkokauppiaat tulevat pärjäävät paremmin kuin yritykset keskimäärin skaalautuvamman kulurakenteen ansiosta”, ennustaa Korkiakoski.

Raporttiarkisto

Verkkokauppaindeksin kehitys

Verkkokauppaindeksi

Verkkokauppaindeksi lasketaan 4 kertaa vuodessa. Indeksiin vaikuttavat tilausten lukumäärä, euromääräinen myynti, sekä keskimääräinen ostoskori.

Tilauksen keskiarvo

Keskimääräinen ostoskorin koko euroissa mitattuna.

Tilauskertaindeksi

Tilauskertaindeksi kertoo kuinka verkkokauppojen tilausmäärät ovat kehittyneet vuodesta 2006.

Myynnin arvoindeksi

Myynnin arvoindeksi kertoo kuinka paljon verkkokauppojen euromääräinen myynti on noussut vuodesta 2006.

Verkkokauppojen tuotekategoriat

Vilkkaan verkkokauppa-alusta on toimialariippumaton alusta, jota käyttää 1700 eri kokoista yritystä. Verkkokauppaindeksin taustalla olevat verkkokaupat edustavat laajasti eri toimialoja, sekä kaiken kokoisia yrityksiä. Mukana on myös B2B verkkokauppoja noin 10% osuudella ja loput 90% verkkokaupoista ovat B2C -verkkokauppoja.

Mikä on verkkokauppaindeksi?

Vilkas Group julkaisee neljästi vuodessa verkkokauppaindeksin, joka kuvaa verkkokaupankäynnin kehitystä Suomessa. Verkkokauppaindeksin tausta-aineisto kerätään Vilkas Groupin asiakkaiden verkkokaupoista vuoden 2006 alusta alkaen. Verkkokauppaindeksi on samalla laaja otanta asiakkaiden verkkokäyttäytymistä, jonka taustalla on kvartaaleittain satoja tuhansia loppuasiakkaiden generoimia transaktioita. Indeksin kehitys antaa poikkeuksellisen todellisen kuvan verkkokaupankäynnin tilasta Suomessa.

Miksi verkkokauppaindeksi?

Verkkokaupankäynnin kehityksestä ja tilasta on melko vähän faktatietoa tarjoalla Suomessa. Verkkokauppaindeksi avaakin ainutlaatuista todellisiin lukuihin perustuvaa dataansa kauppiaiden hyödynnettäväksi. Vilkas Groupin tärkein ohjenuora on saada verkkokauppiaat menestymään ja mikä olisikaan parempi mittari meille kaikille kuin Verkkokauppaindeksi. Verkkokauppaindeksin avulla pystytään arvioimaan myös koko alan kehitystä Suomessa. 

Verkkokauppaindeksin mittauskohde ja tavoitteet

Verkkokauppaindeksi on verkkokauppaliiketoiminnan menestystä ja aktiivisuutta mittava indeksi. Indeksi perustuu todellisiin lukuihin Vilkas Groupin asiakaskunnasta. Otanta edustaa lähes kolmasosaa kaikista kotimaan verkkokaupoista. Lisäksi indeksi kuvaa asiakkaan ostokäyttäytymistä verkossa tarkasti, todellisiin lukuihin perustuen. Tulemme kehittämään indeksiä jatkossa yhä monipuolisemmaksi ja tarjoamme jatkossa verkkokauppiaille yhä merkityksellisempää tietoa verkkokaupankäynnin kehityksestä.

Miten verkkokauppaindeksi lasketaan

Verkkokauppaindeksi = [(0,8*Myynnin arvoindeksi) + (1,2*Tilausmääräindeksi) + (Tilauskoon keskiarvoindeksi)] / 3

Tarkasteltavia asioita Verkkokauppaindeksissä ovat verkkokaupan myynnin muutos (eurot), myyntikertojen muutos (tehtyjen tilausten määrä) sekä keskimääräisen tilauksen arvo. Tietoturvasyistä verkkokauppaindeksissä ei kerätä yksittäisten kauppojen tietoja. 

Lisätietoa indeksistä:
Markku Korkiakoski
markku@vilkas.fi tai 0400-434244

Verkkokauppaindeksistä tällä sivulla näytettävää aineistoa saa hyödyntää vapaasti, kunhan Vilkas Group Oy:n nimi tiedon lähteenä on aina mainittu. 

Jaa sisältö