Nykyään on hyvin tavallista, että asiakkaat odottavat verkkokaupan löytyvän myös eri sosiaalisen median kanavista. Mikäli verkkokaupallasi ei vielä ole sosiaalisen median tilejä, kannattaakin pohtia, olisivatko sosiaalisen median kanavat sinun yrityksellesi hyödyllisiä markkinointikanavia. Sosiaalinen media onkin oivallinen keino kasvattaa verkkokauppasi näkyvyyttä ja tunnettuutta, rakentaa asiakassuhteita sekä hoitaa asiakaspalvelua. Tässä tekstissä esittelemme lyhyesti asioita, joita aloittelevan verkkokauppiaan kannattaa ottaa huomioon alkaessaan suunnitella yrityksen sosiaalisen median sisältöä.
Sosiaalisen median markkinointi on kannattavaa, sillä olemalla aktiivinen eri kanavissa on mahdollista sekä suorittaa tehokasta uusasiakashankintaa että pitää huolta jo olemassa olevista asiakassuhteista. Some-markkinointi voidaan karkeasti jakaa kahteen osa-alueeseen: orgaaniseen ja maksettuun mainontaan. Orgaaninen sosiaalisen median sisältö tarkoittaa sisältöä, jota voit tuottaa eri kanaviin ilmaiseksi. Maksettu mainonta puolestaan on nimensä mukaisesti maksamalla saavutettua näkyvyyttä; esimerkiksi Facebookiin ja Instagramiin maksettua näkyvyyttä tuotetaan Facebook Business Managerissa, jonka hyödyntämiseen yrityksen tulee perustaa Facebookiin mainostili.
Seuraavat seikat kannattaa ottaa huomioon lähtiessään koostamaan yrityksen sosiaalisen median markkinointistrategiaa.
Jotta sosiaalisen median kanavista olisi yrittäjälle oikeasti hyötyä, ei pelkkä kanavien olemassaolo ja satunnaisten julkaisujen jakaminen ole kannattavaa. Jotta sosiaalisesta mediasta olisikin yrittäjälle hyötyä, kannattaa tätä markkinoinnin osa-aluetta lähteä valloittamaan strategisen suunnittelun kautta. Ensiksi kannattaakin miettiä, mikä tavoite yrityksen sosiaalisella medialla voisi olla. Onko se kenties näkyvyyden ja tunnettuuden kasvattaminen tai ehkä potentiaalisten ostajien houkutteleminen verkkokauppaan?
Kun tavoitteet on asetettu, voit alkaa suunnittelemaan, minkälaisia julkaisuja voisit eri sosiaalisen median kanavissa julkaista. Sisällön tulisi olla mielenkiintoista ja tuoda tietynlaista lisäarvoa asiakkaillesi. Miksi asiakkaasi seuraisi yritystäsi sosiaalisessa mediassa? Syitä voisivat olla esimerkiksi yrityksen tarjoama mielenkiintoinen ja hauska sisältö, vinkit ja ideat tuotteittesi käyttöön tai alennuskampanjat ja alennuskuponkien jakaminen. Julkaisujen rytmittämiseen ja suunnitteluun avuksi kannattaa ottaa erilaiset sosiaalisen median julkaisukalenterit, jotka ovat hyödyllisiä työkaluja esimerkiksi julkaisujen ajastamiseen tai analytiikan seuraamiseen. Näitä kalentereita tarjoavat esimerkiksi Hootsuite ja Agorapulse.
Seuraava strateginen vaihe on sosiaalisen median julkaisujen tehokkuuden seuraaminen ja kehittäminen. Myös sosiaalisen median markkinoinnissa on tärkeää tehdä kilpailija-analyysia. Kopioida ei tietenkään saa, mutta kuten kaupankäynnissä yleensäkin, on hyvä olla tietoinen siitä, mitä kilpailijat tekevät, ja sen perusteella miettiä, olisiko omassa tekemisessäkin jotain kehitettävää tai muokattavaa. Toinen tärkeä kehityksen osa-alue on analytiikan seuraaminen. On tärkeää tutkia, minkälaiset julkaisut toimivat, mitkä eivät ja tuottaako sosiaalinen media yritykselle maksavia asiakkaita. Tässä on esimerkiksi ohjeet Facebook-pikselin asentamiseen VIlkas Now -verkkokaupassa.
Mikäli haluat, että asennamme verkkokaupan analytiikan puolestasi, Vilkas tarjoaa asiakkailleen kolmea erilaista pakettiratkaisua verkkopohjaisen analytiikan käyttöönottoon ja hyödyntämiseen kaupassasi. Lue lisää täältä!
Tässä tekstissä olemme esitelleet yrityksen sosiaalisen median markkinoinnin ensiaskeleita. Toivottavasti teksti rohkaisi sinua hyppäämään sosiaalisen median markkinoinnin mielenkiintoiseen maailmaan, sillä se tarjoaa yritykselle valtavasti potentiaalia kasvun ja näkyvyyden saralla!