Monen verkkokauppiaan alkutaival on lähtenyt liikkeelle tilanteesta jossa myytävää, kuten käsitöitä on kertynyt yli omien tarpeiden. Ajanviete on saavuttanut pisteen jossa mietitään voiko itse tehdyillä tuotteilla tai harrastuksesta kertyneellä osaamisella saada pieniä lisätuloja työn ohessa.
Verkkokaupan perustaminen on yksi tapa ansaita lisätuloja. Verkkokaupan perustaminen voi vaatia jonkin verran aikaa ja vaivaa, mutta se voi olla erittäin palkitsevaa, jos sen tekee oikein. On tärkeää valita oikeat tuotteet tai palvelut, tutkia markkinoita ja kilpailijoita, valita oikea verkkokaupan alusta, kehittää markkinointistrategiaa, seurata verkkokaupan suorituskykyä ja ylläpitää verkkokauppaa kasvattaakseen liiketoimintaa.
Verkkokaupan perustaminen alkaa aina myyntiin laitettavien tuotteiden tai palveluiden valinnasta. Tärkeää olisikin miettiä tuote- tai palveluvalikoima, jolle on kysyntää tai vielä parempi - jolle voit luoda kysyntää. Silloin se erottuu kilpailijoista.
Yhtenä valttinasi on, että tuotteet tai palvelut mistä saada lisätuloja ovat omaan mielenkiintoon ja osaamiseen liittyviä. Silloin niiden myynti on vaivattomampaa ja valikoiman rajaaminenkin helpottuu. Kysynnän luominen alkaakin usein omista oivalluksista siitä miten jokin asia helpottaa toista asiaa. Keskity tämän viestimiseen. Asiakkaat ovat ihmisiä ja on todennäköistä, että he kohtaavat aivan samoja haasteita.
Markkinan ja kilpailijoiden tutkiminen on tärkeää. Sen avulla lisäät tietouttasi:
Ei perustamista varten, mutta verkkokaupan kustannustehokkaaseen pyörittämiseen tarvitset y-tunnuksen. Se helpottaa verkkokauppiaan arkea kun laskutukseen ja veroihin liittyvät käytänteet on oikein huomioitu. Y-tunnuksen avulla voit vähentää yritystoiminnan kuluja ja hankintoja yrityksesi verotuksessa. Y-tunnus on arvokas myös siksi, että kuluttajat ostavat turvallisuussyistä mieluummin yrittäjältä kuin toiselta yksityishenkilöltä.
Kevytyrittäjänä toimiminen on hyvä vaihtoehto etenkin alkuun, kunhan varmistat että palvelu sisältää y-tunnuksen.
Vasta kun tiedät mitä myyt, kenelle ja miten, on aika arvioida kuka on paras kumppani kaiken toteuttamiseen. Kun piilevätkin tarpeet on tunnistettu, voidaan pohtia mikä verkkokauppa-alusta on paras, jotta asetettuihin tavoitteisiin on mahdollista päästä.
Kun verkkomyynnin liiketoimintaan liittyvät kulmakivet ovat jykevät, siirrytään valitsemaan verkkokaupalle sopiva alusta. On olemassa useita verkkokaupan alustoja. Valitse sellainen, joka vastaa tarpeitasi ja budjettiasi. Palaa siis asettamiisi tavoitteisiin ja valintohisi toimintatapojen suhteen ja tee sekä vertailu että päätös yrityksesi tulevaisuuden odotuksiin perustuen.
Alussa halpa verkkokauppa-alusta usein houkuttaa, mutta keskity hinnan lisäksi alustan suorituskykyyn. Vertaile käytännössä, mitä sinulle oleellista verkkokauppa-alustan hinta pitää sisällään.
Huomioi heti alussa mahdollisimman vaivaton kasvupolku. Mahdollistaako alusta verkkokaupan näkyvyyden kasvattamisen laajasti, eikä vain esimerkiksi yhdessä some-palvelussa? Onko alustassa ominaisuuksia, jotka palvelevat myös vuoden päästä verkkokaupan perustamisesta kun tarpeesi myynin lisääntyessä pakostakin kasvavat?
Tärkeimpiä verkkokaupan ominaisuuksia ovat markkinointia helpottavat työkalut ja asiakkaan ostamista sujuvoittavat toiminnot. Näitä ovat esimerkiksi hakusuodatin verkkokaupassa ja lisä- ja ristiinmyynnin mahdollistavat toiminnot.
Emme voi korostaa liikaa sitä, että alkuvaiheenkin päätöksiä täytyy tehdä pidemmän tähtäimen tavoitteet mielessä. Se yksinkertaisesti säästää aikaa, rahaa ja vaivaa, ja ennen kaikkea tuo lisää tuottoja. Muista, että kyseessä on investointi ja päätös verkkokauppa-alustan valinnasta tulee tehdä tulevien - ei tuottojen perusteella.
Kun hahmotat miten myyntiä voi kehittää verkkokauppa-alustan toiminnot hyödyntäen, huomaat ettei alustan hinta ole se ratkaisevin tekijä. Tärkeintä on luoda kannattava liiketoimintamalli yritykselle ja kehittää sitä jatkuvasti.
Verkkokaupan ylläpitäminen on jatkuva prosessi. On tärkeää päivittää tuotteita tai palveluita, pitää yhteyttä asiakkaisiin ja kehittää liiketoimintaa. Voit esimerkiksi laajentaa tuotevalikoimaa, tarjota asiakkaille parempia tarjouksia tai kehittää toimivampia toimitus- ja palautuskäytäntöjä. Tavoitteena on kasvattaa liiketoimintaa ja lisätä tuottoja.
Verkkokaupan suorituskykyä täytyy seurata ja tehdä tarvittavat muutokset, jotta se voi menestyä. Seuranta sisältää ainakin verkkokaupan analytiikan tarkastelua ja mahdollisesti esimerkiksi asiakaspalautteen keräämistä. Tämä auttaa sinua ymmärtämään, mitä toimii ja mikä ei, jotta voit optimoida verkkokauppasi suorituskykyä.
Yhteenvetona todettakoon, että oikein tehtynä verkkokaupan perustaminen voi olla hyvä tapa ansaita lisätuloja. On tärkeää valita oikeat tuotteet tai palvelut, tutkia markkinoita ja kilpailijoita, valita oikea verkkokauppa-alusta, kehittää markkinointistrategiaa, seurata verkkokaupan suorituskykyä ja ylläpitää verkkokauppaa kasvattaakseen liiketoimintaa. Tärkein neuvo kuitenkin on, että laita aina itsesi asiakkaan saappaisiin.
Kaikki tämä voi vaatia hieman aikaa ja vaivaa, mutta tulokset ovat yleensä erittäin palkitsevia.
Lataa alta käyttöösi myös pikaoppaamme verkkokaupan perustamiseen. Se kulkee mukanasi niin pohdinnan tukena kuin perustamisvaiheessa käytännön oppaanasi.