Verkkokauppaindeksi

Verkkokauppaindeksi 4.2.2015

Q1/2015: Alkuvuonna tapahtui iso harppaus kotimaisessa verkkokaupassa. Verkkokauppaindeksi kasvoi 15%, verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Tilausmäärät kasvoivat 6,5% ja myynnin kokonaisarvo kasvoi jopa 23,8%. Tasan vuosi sitten julkaistussa verkkokauppaindeksissä Q1/2014, olimme erilaisissa -3% laskutunnelmissa. Mutta nyt on ääni kellossa jälleen muuttunut ja vuoden ensimmäinen kvartaali sujui verkkokaupoilta erittäin hyvin. Verkkokauppaindeksi saavutti kokonaisuudessa 1521 pistettä.
Lue koko tiedote tästä.

Mikä on Verkkokauppaindeksi?

Vilkas Group julkaisee neljästi vuodessa verkkokauppaindeksin, joka kuvaa verkkokaupankäynnin kehitystä Suomessa. Verkkokauppaindeksin tausta-aineisto kerätään Vilkas Groupin asiakkaiden verkkokaupoista vuoden 2006 alusta alkaen. Verkkokauppaindeksi on samalla laaja otanta asiakkaiden verkkokäyttäytymistä, jonka taustalla on kvartaaleittain satoja tuhansia loppuasiakkaiden generoimia transaktioita. Indeksin kehitys antaa poikkeuksellisen todellisen kuvan verkkokaupankäynnin tilasta Suomessa.

Miksi Verkkokauppaindeksi?

Verkkokaupankäynnin kehityksestä ja tilasta on melko vähän faktatietoa tarjoalla Suomessa. Vilkas Groupin tärkein ohjenuora on saada verkkokauppiaat menestymään ja mikä olisikaan parempi mittari meille kaikille kuin Verkkokauppaindeksi. Verkkokauppaindeksin avulla pystytään arvioimaan myös koko alan kehitystä Suomessa

Verkkokauppaindeksin mittauskohde ja tavoitteet?

Verkkokauppaindeksi on verkkokauppaliiketoiminnan menestystä ja aktiivisuutta mittava indeksi. Indeksi perustuu todellisiin lukuihin Vilkas Groupin asiakaskunnasta. Otanta edustaa lähes kolmasosaa kaikista kotimaan verkkokaupoista. Lisäksi indeksi kuvaa asiakkaan ostokäyttäytymistä verkossa tarkasti, todellisiin lukuihin perustuen. Tulemme kehittämään indeksiä jatkossa yhä monipuolisemmaksi ja tarjoamme jatkossa verkkokauppiaille yhä merkityksellisempää tietoa verkkokaupankäynnin kehityksestä.

Miten verkkokauppaindeksi lasketaan?

Verkkokauppaindeksi = [(0,8*Myynnin arvoindeksi) + (1,2*Tilausmääräindeksi) + (Tilauskoon keskiarvoindeksi)] / 3

Tarkasteltavia asioita Verkkokauppaindeksissä ovat verkkokaupan myynnin muutos (eurot), myyntikertojen muutos (tehtyjen tilausten määrä) sekä keskimääräisen tilauksen arvo. Tietoturvasyistä verkkokauppaindeksissä ei kerätä yksittäisten kauppojen tietoja. Verkkokauppaindeksissä on huomioitu Vilkas Groupin asiakaskunnan kasvu, eli verkkokauppamäärien muutoksilla ei ole vaikutusta verkkokauppaindeksin tulokseen.